25-08-2009 | 16:09
“Система освіти області – це галузь, де задіяний – навчається або працює – кожен четвертий житель. Стан освіти є одним із визначальних чинників соціально-економічного розвитку Чернігівщини. Тому обласна державна адміністрація приділяє таку увагу розвиткові цієї галузі у всій багатогранності питань, що є її складовими», - з такими словами звернувся голова облдержадміністрації Володимир Хоменко до присутніх працівників освіти, виступаючи на традиційній обласній серпневій педагогічній конференції.
Про підсумки розвитку дошкільної, загальної, середньої та позашкільної освіти Чернігівщини у 2008-2009 навчальному році та завдання на 2009-2010 навчальний рік доповідав начальник управління освіти і науки облдержадміністрації Анатолій Заліський.
Зокрема, він зосередив увагу на низці конкретних заходів щодо створення необхідних умов для забезпечення якісної освіти кожної дитини, подальшого розвитку навчальних закладів, в цілому освітньої системи регіону.
Напередодні початку нового навчального року, голова облдержадміністрації Володимир Хоменко серед низки завдань, визначених для освітян області два роки тому, акцентував увагу на першочергових, це :
- збільшення охоплення дошкільним вихованням;
- подальша оптимізація мережі навчальних закладів;
- створення освітніх округів з визначенням
- визначення опорних шкіл та їх всебічне облаштування;
- інформатизація навчально-виховного процесу.
«Розвиток системи освіти саме за цими напрямами є не просто вимогою часу, а реальним шляхом виживання в умовах тих кризових явищ, які мають негативний вплив на економічний стан усієї країни й освітянської галузі, зокрема. Переконані, що реалізація цих завдань дасть можливість піднести рівень якості освіти на новий щабель, що стане запорукою інтелектуальної конкурентоспроможності випускників наших шкіл – незалежно сільських чи міських», - зазначив керівник області.
Він підкреслив: якщо маємо на меті підвищувати ефективність загальної середньої освіти, повинні забезпечити підготовку дитини до школи. Немає методики, яка б вирішувала ці питання без дошкільної освіти.
Три роки тому дошкільною освітою було охоплено близько 50 % дошкільнят. У 2008 році досягли 58,3 %. Цього року на селі запрацювали ще чотирнадцять дитячих садків. Проте резерви і невикористані можливості ще є. Тільки треба зрозуміти, що відкрити в селі садочок – це завдання не Президента, уряду чи парламенту, а, насамперед, місцевої влади.
Наступне питання – оптимізація мережі як обов’язкова умова, щоб позитивний процес відчув на собі і вчитель, і учень. За теперішніх обсягів фінансування без оптимізації мережі годі й очікувати на якісь позитивні зрушення.
При планових розрахунках фінансування одного учня по Україні 4,7 тис.грн. на рік, області утримання одного учня обходиться в півтора-два рази, а у школах з наповнюваністю до 10 учнів – майже у три рази більше.
В області вже визначені опорні школи. Користуючись присутністю на конференції представників усіх гілок місцевої влади, Володимир Хоменко наголосив, що тільки об’єднавши спільні зусилля можна зробити так, щоб опорні школи відповідали всім вимогам сьогодення, тобто стали взірцевими, починаючи від дороги до школи, входу, оснащеного пандусом, завершуючи доступною якісною освітою.
Для цього потрібно вкрай раціонально витрачати кошти, передбачені на функціонування галузі освіти, спрямовуючи їх на капітальні ремонти, реконструкцію, оснащення в першу чергу базових шкіл. Необхідно розробити конкретний план дій по кожному шкільному округу і спрямовувати на його реалізацію як бюджетні, так і позабюджетні кошти.
Одним із найбільш дієвих засобів розширення доступу до якісної освіти є налагодження регулярного підвезення дітей та вчителів до місць навчання. Завдяки цілеспрямованій праці, лише за останні три роки придбано за кошти обласного бюджету 35 транспортних одиниць, очікуємо допомоги і на державному рівні.
Голова облдержадміністрації повідомив, що завдяки попереднім напрацюванням у кожного району є реальна перспектива до кінця року отримати новий автобус. Завдання для місцевого керівництва – забезпечити їх ефективне, цільове використання та належне технічне утримання.
Володимир Хоменко також зауважив, що попри значно покращений рівень комп’ютерного забезпечення закладів освіти (на сьогодні комп’ютеризовано майже всі школи області, на 25 відсотків збільшилася кількість шкіл, які використовують Інтернет), не можна говорити про високу якість освіти, якщо комп’ютери та мультимедійне обладнання, сучасні активні методи навчання не використовується усіма вчителями-предметниками та в позаурочний час.
Голова облдержадміністрації відзначив, що цьогорічне зовнішнє незалежне оцінювання знань випускників середніх шкіл відбулося організовано і без порушень та подякував усім, хто був причетний до його проведення.
Він також зауважив, що важливою запорукою успішної підготовки молоді до життя має стати передача їй позитивного досвіду попередніх поколінь, звичаїв, традицій, які є основою для утвердження у свідомості учнів високих моральних цінностей, притаманних українському народові.
А для шкіл Чернігівщини, такої багатої на історичні пам’ятки і заповідники, відвідування учнями Батурина, Крут, Любеча, партизанського „Лісограда”, інших пам’ятних місць – має стати обов’язковим елементом цілісної програми патріотичного виховання.
«На моє глибоке переконання, необхідно, щоб кожний навчальний заклад прикрасили затишні українські світлиці, де діти пізнаватимуть основи народознавства, безпосередньо долучатимуться до історії свого народу. Кожна дитина повинна починати життєвий шлях зі знань про свій родовід, народні традиції регіону, шанобливого ставлення до історії та культури рідного краю», - наголосив Володимир Хоменко.
Він підкреслив: керівництво обласної держадміністрації знає усі „больові точки” галузі, разом з управлінням освіти і науки постійно працює над пошуком шляхів поліпшення справ по кожному з проблемних напрямків.
Важливу роль у цьому процесі грає налагодження співпраці з депутатами обласної ради, які підтримали усі запропоновані облдержадміністрацією програми, спрямовані на розвиток системи освіти області.
«Хотів би наголосити, що від вашої спроможності взаємодіяти, вміння консолідувати зусилля задля реалізації стратегічних завдань розвитку освіти регіону значною мірою залежить як стан підготовки навчальних закладів до початку нового навчального року, так і рівень навчально-виховної роботи з учнями протягом усього учбового періоду.
Зі свого боку, можу запевнити, що обласна, районні державні адміністрації і надалі будуть підтримувати всі прогресивні ініціативи і новації, докладатимуть максимум зусиль, щоб школи Чернігівщини ставали більш матеріально, технічно, інформаційно забезпеченими і могли надавати якісні доступні освітні послуги.
Переконаний, що спільними зусиллями і в цьому році створимо належні умови для перебування наших дітей в навчальних закладах, сформуємо досконалу модель надання школярам якісної освіти», - сказав Володимир Хоменко.
Голова облдержадміністрації побажав освітянам плідного нового року та вручив ключі від 7 новеньких шкільних автобусів.