22-02-2024 | 17:14
Для трьох з них вже сформовано компенсації на 10 мільйонів гривень. А за житлові сертифікати придбано 40 об’єктів нерухомості.
Таку статистику урядової програми “єВідновлення” озвучив сьогодні під час брифінгу в офіційному медіацентрі ОВА Сергій Куреня, в. о. начальника Управління містобудування та архітектури Чернігівської ОДА.
«Працювати з договорами на купівлю житла за сертифікатами можуть наразі 27 нотаріусів регіону (24 – в Чернігові, 2 – в Ніжині та 1 – у Прилуках)», – додав він.
Одна з них – Юлія Костюк – розповіла про важливі процедурні моменти отримання нового житла замість зруйнованого.
Зокрема, для подання заявки на житловий сертифікат необхідно, аби права власності з боку всіх співвласників знищеного майна попередньо були внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (запису в реєстрі може не бути, якщо право на майно було набуте до 2013 року і відтоді над ним не вчинялося ніяких реєстраційних дій).
«Нотаріус, перед тим як укладати договір купівлі-продажу нерухомості за житловий сертифікат, обов’язково перевіряє чи припинене право власності на знищене майно. Якщо у об’єкта нерухомості декілька співвласників, то вкрай важливо, щоб заяву на припинення права власності написали всі вони без виключення», – розповіла Юлія Костюк.
Спікерка додала, що припиняти право власності необхідно в тій області, де зруйноване майно, а не там, де його збираються купувати. Також вона вкотре наголосила, що при процедурі припинення права власності на знищений об’єкт, право власності на земельну ділянку не втрачається.
«Необхідно пам’ятати про те, що житло, придбане за сертифікат, підлягає забороні відчуження протягом 5 років (окрім успадкування)», – зауважила Юлія Костюк.
Руслан Марченко, голова ГО «Український голос громад», нагадав про відмінність між алгоритмами отримання житлового сертифікату та отримання грошових коштів на відбудову.
У першому випадку:
• особа подає заяву до органу місцевого самоврядування (знову ж таки через Дію, ЦНАП або нотаріуса);
• комісія нараховує певну суму на житловий сертифікат відповідно до формули, яка містить ряд регіональних коефіцієнтів та технічних характеристик;
• обравши житло та домовившись з продавцем, потрібно подати заяву на бронювання коштів через Дію;
• протягом 30 днів особа має укласти угоду з продавцем;
• звернутися до нотаріуса чи державного реєстратора і припинити право власності на знищене житло;
• оформити угоду купівлі-продажу (протягом 5 днів кошти будуть зараховані продавцю житла).
«При будівництві, майже все теж саме, однак, спочатку припиняємо право власності, подаємо в органи місцевого самоврядування повідомлення про початок будівництва і лише після цього кошти надійдуть на рахунок заявника», – зауважив спікер.
Спікери звернули увагу, що якщо правовстановлюючі документи були втрачені, то можна звернутися до Норвезької ради у справах біженців і Данської Ради у справах біженців. Вони мають спеціальні програми, які дозволять безкоштовно відновити документи.
Також всі документи можливо відновити, звернувшись за архівними записами до БТІ тощо, а потім внести їх до державного реєстру речових прав.
Сертифікати мають бути використані протягом п'яти років з моменту отримання. Грошову компенсацію необхідно витратити також в певний період – для легких ремонтів дається 1 рік, для капітальних – півтора з того часу як кошти надійшли на рахунок. Якщо не встигнути це зробити, то гроші будуть автоматично списані з електронних рахунків.
Департамент інформаційної діяльності та комунікацій
з громадськістю Чернігівської обласної військової адміністрації