16-12-2010 | 11:05
15 грудня під головуванням заступника голови облдержадміністрації Наталії Білоус відбулося розширене засідання обласної соціально-економічної ради, в якому, крім соціальних партнерів, взяли участь заступники голів райдержадміністрацій, заступники міських голів, керівники головного управління статистики в області, територіальної державної інспекції праці.
Відкриваючи засідання, Наталія Білоус наголосила, що питання попередження порушень трудового законодавства та недопущення зниження доходів працівників у період світової фінансової кризи набуло актуального характеру. Про це свідчить і статистика: середня заробітна плата працівників області є однією з найнижчих в Україні, незважаючи на зростання на 19,5 % за 9 місяців поточного року по відношенню до аналогічного періоду минулого року.
Як зазначила перший заступник начальника головного управління статистики в області Катерина Свистун, значна кількість (11,6 % проти 13,6 % торік) працюючих отримує заробітну плату у мінімальному розмірі, особливо в сільському господарстві – кожен четвертий працівник, у сфері надання комунальних та індивідуальних послуг – майже кожен п’ятий, діяльності готелів та ресторанів – кожен шостий.
Крім того, є значні порушення трудового законодавства. Так, за інформацією начальника територіальної державної інспекції праці в області – головного державного інспектора праці Людмили Позняк, за січень–жовтень 2010 року здійснено 1404 перевірки 1185 суб’єктів господарювання, виявлено 5118 фактів порушень законодавства про працю, серед яких 56,6 % стосується питань оплати праці. Найбільше порушень трудового законодавства виявлено у сільському господарстві, торгівлі та промисловості.
За допущені порушення законодавства про працю, невжиття заходів щодо їх усунення на 1064 роботодавців (89,8 % від перевірених підприємств) складено і передано до місцевих судів протоколи про адмінправопорушення, на 120 – винесено постанови державними інспекторами ТДІП з накладенням штрафів на суму 102 тис. гривень. Матеріали по 270 посадових особах передані до прокуратури, з них порушено 56 кримінальних справ.
За результатами обговорення прийнято рішення щодо виправлення ситуації та недопущення зменшення рівня оплати праці. Низка рекомендацій надана райдержадміністраціям та виконкомам міських рад щодо здійснення послідовної роботи на місцях та сприяння зростанню рівня оплати праці, забезпечення дієвого контролю координації роботи щодо максимального зниження заборгованості із виплати заробітної плати найманим працівникам підприємств, установ та організацій області.
Розглянуто на засіданні й інші не менш важливі питання, зокрема, про систему професійного навчання та підвищення кваліфікації кадрів на виробництві та промислових підприємствах міст Ніжина та Прилук.
Як засвідчили присутні, проблема полягає в тому, що в умовах впливу світової фінансової кризи тенденції звуження попиту на працю, скорочення робочого часу та додаткової потреби роботодавців у робочій силі негативно вплинули й на сферу професійної підготовки кадрів на виробництві: в області у 2009 році опанували нові професії та підвищили кваліфікацію 17,9 тис. осіб (на 18,3 % менше, ніж у 2008 році) або 7,5 % від облікової кількості штатних працівників.
З метою сприяння розвитку системи професійного навчання і підвищення кваліфікації кадрів на виробництві у 2010 році в області вивчено ситуацію в цій сфері на промислових підприємствах міст Ніжина та Прилуки, в результаті чого з’ясувалося: найвищою частка працівників, які навчались новим професіям та підвищили кваліфікацію у 2009 році, була у м. Прилуки, де обсяги профпідготовки персоналу найвищі по області і складають 13,9 % від загальної чисельності працюючих (проти 19,6 % у 2008 році); у м. Ніжині – навчалися новим професіям та підвищували кваліфікацію 7,6 % облікової кількості штатних працівників (проти 7,3 % у 2008 році).
Серед основних недоліків, які ускладнюють роботу підприємств в цьому напрямі є: фінансова неспроможність роботодавців забезпечувати професійну підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації кадрів; відсутність навчально-програмних та методичних матеріалів щодо організації процесу навчання кадрів на виробництві, низький рівень стимулювання професійного розвитку працівників, недостатній рівень кваліфікації спеціалістів, які залучаються в якості викладачів тощо.
Зважаючи на важливість зазначених питань у здійсненні державної політики зайнятості, органам влади на місцях спільно з зацікавленими соціальними партнерами було рекомендовано забезпечити виконання завдань та заходів обласної, районних та міських програм зайнятості населення, спрямованих на підвищення якості та конкурентоспроможності робочої сили; сприяти проведенню інформаційно-роз’яснювальної роботи щодо підвищення соціального статусу робітника та проводити навчально-інформаційні семінари з керівниками кадрових служб підприємств, установ та організацій області з питань професійного навчання персоналу на виробництві; забезпечити розповсюдження та популяризацію кращого досвіду роботи підприємств з питань професійного навчання кадрів на виробництві тощо.
Учасники соціально-економічної ради також обговорили положення Генеральної угоди на 2010–2012 роки, адже її підписання потребує перегляду взятих зобов’язань в рамках регіональної угоди. Кроком до подальшої співпраці трьох сторін (обласної державної адміністрації, господарських органів та Федерації профспілкових організацій області) стала їх домовленість про укладання на черговому засіданні ради регіональної угоди на наступний термін.
Крім того, було намічено план роботи соціально-економічної ради на 2011 рік.