back

Відбулося засідання координаційної ради у справах осіб з обмеженими фізичними можливостями

10-11-2010 | 13:53

10 листопада в обласній державній адміністрації під головуванням заступника голови облдержадміністрації Наталії Білоус відбулося засідання координаційної ради у справах осіб з обмеженими фізичними можливостями. У центрі уваги учасників засідання були вихованці спеціальних шкіл-інтернатів області.

Про те, як здійснюється комплекс реабілітаційних заходів, передбачених індивідуальними програмами реабілітації дітей-інвалідів, присутнім розповіла заступник начальника управління освіти і науки облдержадміністрації Марія Кальпета.

Так, за її словами, на сьогодні в області функціонує 7 спеціальних шкіл-інтернатів, які підпорядковані управлінню освіти і науки облдержадміністрації. З них: 1 – для дітей з вадами зору; 1 – для глухих дітей; 5 – для дітей з вадами розумового розвитку. Станом на 10 листопада поточного року в спеціальних школах-інтернатах перебуває 648 дітей, з яких 205 є інвалідами, в тому числі 27 – діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування.

На сьогодні із 205 дітей-інвалідів мають індивідуальні програми реабілітації 182 дитини (88,8 %). Стовідсотково забезпечені такими програмами діти-інваліди, які мають статус дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування, оскільки за цю роботу безпосередньо відповідає директор школи-інтернату як державний опікун. Однак, як зауважила Марія Петрівна, інтернатні заклади мають певні труднощі під час виконання реабілітаційних заходів, передбачених індивідуальними програмами дітей-інвалідів. Так, наразі не в усіх районах лікарсько-консультативні комісії залучають до заповнення 2 розділу індивідуальної програми «Психолого-педагогічна реабілітація» фахівців органу освіти, психолого-медико-педагогічної консультації, хоча це є обов’язковою умовою. Тому зазначений розділ або взагалі не містить рекомендацій, або вони є загальними і не враховують потреби конкретної дитини-інваліда. У зв’язку з цим, управління освіти і науки облдержадміністрації вивчило питання щодо можливості забезпечення участі в роботі лікарсько-консультативних комісій лікувально-профілактичних закладів відповідних спеціалістів системи освіти для заповнення 2 розділу індивідуальних програм реабілітації дітей-інвалідів. І як результат – на базі всіх відділів (управлінь) освіти райдержадміністрацій (міських рад) вже діють районні (міські) психолого-медико-педагогічні консультації, призначені методисти, які відповідають за психологічну службу, у 22 відділах (управліннях) освіти працюють вчителі-логопеди.

Педагогічними колективами спеціальних шкіл-інтернатів постійно покращується стан надання реабілітаційних послуг дітям-інвалідам (психолого-педагогічна діагностика, психолого-педагогічний патронаж, психологічна та педагогічна корекція, спеціальна освіта).

У кожному навчальному закладі створено навчально-реабілітаційну модель. Функціонують сучасні навчальні кабінети, використовуються інформаційні технології, проводиться індивідуальна відновлювальна робота. Викладаються навчальні предмети та курси: «Соціально-побутове орієнтування», «Розвиток мовлення», «Корекція вад розвитку», «Орієнтування у просторі», «Ритміка», «Логоритміка», «Лікувальна фізкультура» та інші.

Батуринська, Сосницька, Чернігівська спеціальні загальноосвітні школи-інтернати забезпечені корекційним обладнанням за програмою Міністерства освіти і науки України, ефективно використовують його у навчально-виховному процесі та корекційній роботі.

Діють сенсорні кімнати, кімнати релаксації, на базі яких з дітьми проводяться корекційно-розвивальні заняття, ігри, вправи на зняття тривоги, втомлюваності, покращення настрою тощо.

Постійно підвищується фаховий та професійний рівень педагогічних працівників, які працюють з вихованцями спеціальних шкіл-інтернатів. Біля 40 % з них мають дефектологічну освіту. У поточному навчальному році триває підвищення кваліфікації в даному напрямку.

Із січня 2010 року педагогічний колектив Прилуцького дошкільного навчального закладу «Дитячий будинок інтернатного типу» працює над інклюзивно-оздоровчою програмою «Плекаємо здоров’я дитини», розробленою спільно з доктором педагогічних наук, професором, завідувачем кафедри фізичного виховання Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова О.Дубогай. Програма включає ряд матеріально-технічних та навчально-виховних проектів, що забезпечуватимуть комфортні умови для спільного навчання, виховання, проживання здорових дітей та дітей з особливими потребами.

Також заступник начальника управління освіти і науки облдержадміністрації поінформувала про забезпечення соціально-трудової адаптації та працевлаштування випускників шкіл-інтернатів, зокрема, з інвалідністю. Марія Петрівна відмітила, що на сьогодні в умовах жорсткої конкуренції на вітчизняному ринку праці вкрай важливого значення набуває питання професійної та фахової підготовки інвалідів, що є необхідною передумовою їх самозабезпечення у майбутньому, працевлаштування та інтеграції до суспільства.

Тому, в спеціальних школах-інтернатах налагоджено систему соціально-трудової адаптації вихованців, зокрема випускників. Вона включає такі складові:

1. Додаткова освіта вихованців.

2. Формування навичок самообслуговування.

3. Трудове навчання.

4. Участь у гуртковій роботі.

5. Цілеспрямована індивідуальна робота з вихованцями практичного психолога, соціального педагога.

6. Проведення профорієнтаційних заходів.

Для формування навичок обслуговування у школах-інтернатах обладнано кімнати соціально-побутового орієнтування, на базі яких діти набувають навичок приготування їжі, миття посуду, ремонту одягу, взуття тощо. Всі кімнати забезпечено сучасним обладнанням, меблями, посудом, побутовою технікою. На їх базі проходять гурткові заняття.

Під постійним контролем перебуває питання щодо працевлаштування випускників спеціальних загальноосвітніх шкіл-інтернатів, зокрема дітей-інвалідів.

Проте, на сьогодні в області існують проблеми, пов’язані з набуттям робітничих спеціальностей випускниками-інвалідами шкіл-інтернатів, а в подальшому – їх працевлаштуванням. Тому управління освіти і науки облдержадміністрації підтримує проведення апробації моделі працевлаштування та забезпечення зайнятості людей з інвалідністю в Чернігівській області, зокрема в м. Чернігові та Ніжинському районі, а також сприяє активізації взаємодії органів управління освіти, навчальних закладів з регіональними центрами зайнятості щодо працевлаштування випускників, які мають інвалідність.

Станом на 8 листопада 2010 року із 66 випускників спеціальних шкіл-інтернатів 17 продовжують здобувати повну загальну середню освіту; 32 навчаються у ПТНЗ; 5 – у ВНЗ; 2 працюють; 10 перебувають на пенсійному забезпеченні по інвалідності.

Наприкінці засідання члени координаційної ради обговорили організаційні питання проведення Міжнародного дня інвалідів в області. Як зазначалося, урочистості в обласному філармонійному центрі фестивалів та концертних програм з цієї нагоди заплановані на 1 грудня, тож час, що залишився, доцільно використати для належної їх підготовки.



Управління у справах преси
та інформації облдержадміністрації