15-03-2017 | 10:18
Замовлення на підготовку робочих кадрів і молодших спеціалістів у закладах профтехосвіти області у 2017 році зменшено на 6,9 відсотка – тобто на 182 учні. Про це повідомили на засіданні Регіональної ради професійної освіти Чернігівщини, що відбулося на початку березня. Рада в черговий раз обговорювала реформування і розвиток профтехосвіти в області: об’єднання малокомплектних професійних училищ і ліцеїв, оновлення матеріально-технічної бази цих закладів, відповідність наявних спеціальностей потребам ринку праці, якість підготовки робітників і їх працевлаштування.
Не менш важливим завданням, на переконання голови Регіональної ради професійної освіти Чернігівщини, першого заступника голови Чернігівської облдержадміністрації Леоніда Сахневича, є зменшення фінансового навантаження на обласний бюджет.
– Оптимізація мережі професійно-технічних навчальних закладів області обумовлена необхідністю приведення її у відповідність до потреб регіонального ринку праці та підвищення ефективності використання бюджетних коштів, – наголосив він.
Заступник голови – керівник апарату ОДА Наталія Романова додала:
– Болісні кроки нині робляться в усіх галузях нашого життя, і якщо цих кроків не робити, то через 10 років може не стати ні профтехосвіти, ні пенсійного фонду.
Щоб подолати дисбаланс між попитом на трудові ресурси і пропозицією та привести підготовку робітників у відповідність до потреб регіонального ринку праці, було ретельно проаналізовано багато чинників. Узято до уваги показники обласної служби зайнятості стосовно вакансій, пропозиції навчальних закладів, договори на підготовку кадрів між професійно-технічними навчальними закладами (ПТНЗ) і роботодавцями, працевлаштування випускників, прогнозована чисельність випускників шкіл і фактичне виконання тогорічного плану набору учнів.
Профтехосвіта Чернігівщини в цифрах
Профтехосвіту в області здійснюють 20 державних ПТНЗ: 3 вищі профучилища, 1 Центр професійно-технічної освіти, 12 професійних ліцеїв, 2 професійно-технічні училища та 2 навчальні заклади при установах виконання покарань. Із обласного бюджету фінансується 11 закладів, 7 чернігівських – із бюджету міста, 2 (при установах виконання покарань) – із Державного бюджету.
На початок року в усіх ПТНЗ був 5761 учень, разом із професією повну загальну середню освіту отримують 3121. Підготовка ведеться за 72 професіями для шести галузей економіки: промисловості – 1576 учнів (27,3%), сільського господарства – 794 (13,8%), транспорту – 640 (11,1%), будівництва – 918 (16%), торгівлі й харчування – 1231 (21,4%), житлово-комунального господарства і побутового обслуговування – 602 учні (10,4%).
У 2014-му випустили 3361 робітника, працевлаштувалися за професією 2201 (66,6%), у 2015-му було 2960 випускників, знайшли роботу 1971 (66,6%). У 2016 році підготовлено 2804 робітників, 69% влаштовано на роботу. У 2017-му планується випустити 2494 робітників.
Замовлення на підготовку робітників формувалося Управлінням освіти і науки облдержадміністрації за поданням ПТНЗ, погодженням із Регіональною радою профосвіти й міськими радами з урахуванням потреби в кадрах на регіональному ринку праці. Надані пропозиції з підготовки робітників і молодших спеціалістів у кількості 2471 особи (81,8% від показника минулого року і 93,1% від тогорічного набору). На цей рік заплановано створити 95 навчальних груп середньою наповнюваністю 26 осіб (91 – для підготовки робітників, 4 – молодших спеціалістів).
Із державної власності – в комунальну
Нині професійно-технічні навчальні заклади перебувають у державній власності. Коли і яким чином їх передадуть у комунальну власність?
На це запитання відповів керівник Управління освіти і науки ОДА Микола Конопацький:
Для того, щоб заклади профтехосвіти працювали належно, потрібно капітально ремонтувати будівлі, оновлювати матеріально-технічну базу сучасним обладнанням, залучати в навчальний процес нові технології, досягнення науки і техніки. Десятки років із Державного бюджету на це не виділялося жодної копійки, тому погіршилася якість навчального процесу, не в повному обсязі виконуються навчальні програми.
Враховуючи рівень постійної інфляції та зростання цін, власними позабюджетними коштами навчальні заклади не в змозі розв’язати ці проблеми. А перехід професійно-технічних навчальних закладів із державної у комунальну власність дасть змогу залучити кошти місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством. За таких умов можна буде забезпечити нормальну роботу закладів, оперативне розв’язання проблем на місцевому рівні. Це дасть можливість забезпечувати Чернігівщину якісними робітничими кадрами.
У відповідності до законодавства Чернігівська обласна рада прийняла рішення про безоплатну передачу з державної власності у спільну власність територіальних громад сіл, селищ і міст області цілісно-майнових комплексів 18 професійно-технічних навчальних закладів. Два заклади, що працюють у системі виконання покарань, залишаються у державній власності.
На початок березня Управлінням освіти і науки ОДА документи про передачу в комунальну власність шести ПТНЗ області передані на розгляд у Міністерство освіти і науки. Решта 12 закладів формують відповідні пакети документів.
Оновлена матеріально-технічна база – вища якість освіти
– Модернізація матеріально-технічної бази професійно-технічних навчальних закладів оголошена одним із пріоритетних напрямів роботи уряду в галузі освіти, – розповідає Микола Конопацький. – У 2017 році Кабмін планує виділити 50 мільйонів гривень на обладнання Центрів професійної підготовки, які стануть базовими у навчанні кваліфікованих робітників. Для оновлення матеріально-технічної бази ПТНЗ Міністерство освіти і науки затвердило перелік закладів, на базі яких уже цьогоріч будуть організовані навчально-практичні центри. До переліку включено і Прилуцький професійний ліцей, на базі якого буде створено навчально-практичний центр із підготовки монтажників санітарно-технічних систем та устаткування.
Минулого року завдяки виділеним Кабміном коштам у Чернігівському вищому професійному училищі побутового обслуговування відкрито дві навчально-виробничі майстерні з підготовки кравців, закрійників із новітнім обладнанням на суму 330 тисяч гривень.
Новостворена майстерня з підготовки кравців, закрійників
у Чернігівському вищому професійному училищі побутового обслуговування
У рамках українсько-швейцарського проекту «Державно-приватне партнерство для поліпшення санітарно-технічної освіти в Україні», за фінансової підтримки Швейцарської агенції розвитку й співробітництва у партнерстві з компанією GEBERIT на базі Чернігівського професійного ліцею залізничного транспорту відкрито Навчально-практичний центр із підготовки монтажників санітарно-технічних систем та устаткування. Завдяки міжнародним партнерам цей навчальний заклад отримав будівельні матеріали й обладнання на суму близько 400 тисяч гривень і освоїв близько 50 тисяч зароблених коштів для облаштування центру. Міжнародними партнерами профінансовано розроблення за участі педагогів ліцею нового Державного стандарту професійно-технічної освіти з професії «Монтажник санітарно-технічних систем і устаткування», навчального посібника, робочих зошитів і практичних робіт за визначеними модулями для учнів.
Як доводить практика, діяльність таких центрів, яких нині в області вісім, дає змогу значно поліпшити якість підготовки робітників, підвищує їх мобільність і конкурентоздатність на ринку праці.
Майстерня Міжрегіонального навчально-практичного центру з підготовки монтажників санітарно-технічних систем і устаткування Чернігівського професійного ліцею залізничного транспорту
Сильні навчальні заклади легше модернізувати
Складна демографічна ситуація, зменшення випускників 9–11 класів і значні затрати на утримання ПТНЗ спонукали облдержадміністрацію спільно з Чернігівською міськрадою, Управлінням освіти і науки проаналізувати матеріально-технічну базу цих закладів, формування контингенту учнів за останні три роки, працевлаштування випускників. Результатом стало затвердження на рівні облдержадміністрації Плану розвитку професійної освіти Чернігівщини на 2016–2018 роки.
Цим документом передбачена оптимізація мережі ПТНЗ у 2017 році. Зважаючи на малокомплектність ПТНЗ сільськогосподарського профілю, назріла необхідність їх укрупнення. Відтак Замглайське аграрне професійно-технічне училище приєднається до Куликівського професійного аграрного ліцею.
За пропозицією Чернігівської міськради розглядається укрупнення професійного будівельного ліцею шляхом приєднання до нього професійного ліцею деревообробної промисловості з контингентом 157 учнів. Також планується приєднання до вищого професійного училища побутового обслуговування спорідненого професійного ліцею побуту.
– Це – не закриття професійно-технічних закладів, – наголошує начальник Управління освіти і науки ОДА. – Це – реорганізація шляхом їх об’єднання за галузевим принципом, кількість учнів і матеріально-технічна база зберігаються. Також максимально враховані потреби регіонального ринку праці в робітниках. У результаті буде оптимальне використання фінансових, кадрових і навчальних ресурсів ПТНЗ. До того ж, учні отримають кращі умови навчання і вищу якість підготовки. Об’єднавши слабкі й малокомплектні заклади, ми зможемо отримати сильніший заклад, базу якого легше модернізувати. Всі приміщення, в тому числі й гуртожитки, у ході оптимізації будуть збережені й використані за призначенням. Про відчуження та нецільове використання не йдеться. Кадровий потенціал ПТНЗ буде максимально збережено шляхом працевлаштування в закладах професійно-технічної освіти й загальноосвітніх навчальних закладах.
Нові спеціальності – нові можливості працевлаштування
У нашому регіоні підготовка робітничих кадрів здійснюється з 72-х професій, 70% із яких є інтегрованими (які включають у себе дві і більше професій). Щороку перелік професій переглядається і коригується в залежності від попиту на ринку праці: припиняється підготовка з тих, що не користуються попитом, і з’являються нові.
Наразі чотири начальні заклади на замовлення підприємств підготували пакети документів для отримання нових ліцензії. Чернігівський професійний ліцей залізничного транспорту планує прийняти 26 учнів на навчання за професією загальнодержавного значення «Монтажник систем вентиляції, кондиціонування повітря пневмотранспорту й аспірації».
Ічнянський професійний ліцей планує набрати 25 учнів на навчання за професією «Апаратник пастеризації та охолодження молока. Оператор лінії у виробництві харчової продукції (молочне виробництво)». Цей заклад включено до всеукраїнського експерименту Міністерства освіти і науки з упровадження дуальної форми професійного навчання за погодженням із підприємством «Завод сухого молока і масла» в Ічні.
Ніжинський професійний ліцей побуту й сервісу розпочав роботу з отримання ліцензій на право підготовки з професії «Слюсар з експлуатації та ремонту газового устаткування», а Чернігівський центр професійно-технічної освіти – з професії «Контролер-касир (сфера торгівлі)».
За інформацією обласної служби зайнятості, найзатребуванішими на регіональному ринку праці є робітники з інструментом: електрогазозварники, електрики, токарі, слюсарі, а також водії, швачки, кравці, закрійники.
Тим часом ринок праці перенасичений операторами комп’ютерного набору, барменами, декораторами вітрин, касирами в банку, операторами з обробки інформації та програмного забезпечення. Ці професії не включені до плану регіонального замовлення на 2017 рік.
Приміром, в Чернігівському ВПУ побутового обслуговування менше набиратимуть агентів з організації туризму й перукарів. У Прилуцькому профліцеї – агентів із постачання, мулярів і слюсарів, монтажників гіпсо-картонних конструкцій, слюсарів ремонту автомобілів, водіїв. У Чернігівському центрі ПТО й Сосницькому агроліцеї – кухарів і кондитерів.
Як фінансується підготовка робітничих кадрів?
Минулого року Уряд затвердив перелік із 19 професій загальнодержавного значення, і 5 професійно-технічних закладів області готують фахівців за сімома з них: токар, пекар, верстатник деревообробних верстатів, верстатник широкого профілю, монтер колії, помічник машиніста електровоза, помічник машиніста тепловоза. Витрати ПТНЗ на здобуття учнями вказаних вище професій будуть проведені за рахунок видатків Державного бюджету.
11 ПТНЗ області, розташованих у районах і містах обласного значення (Ніжин, Прилуки), у 2017 році фінансуються з обласного бюджету та за рахунок освітньої субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам у частині здобуття учнями повної загальної середньої освіти. 7 ПТНЗ, розташованих у Чернігові, цьогоріч фінансуються з міського бюджету і також за рахунок освітньої субвенції з Державного бюджету.
Кошти в обласному і міському бюджетах на утримання ПТНЗ затверджені з дефіцитом. Збільшення видатків планується здійснити за підсумками виконання обласного і міського бюджетів за перше півріччя поточного року. Обсяг виділеної субвенції забезпечує потребу в коштах на рік. Фінансування здійснюється відповідно до помісячної потреби. Кредиторська заборгованість відсутня.
Роботодавці, як замовники кадрів, також долучаються до формування регіонального замовлення через укладання договорів із ПТНЗ на підготовку робітників. Крім того, голова правління обласного об’єднання організацій роботодавців Володимир Козир представляє їх інтереси в Регіональній раді професійної освіти Чернігівщини.
Потрібно міняти форми роботи
Окрім викладеного вище, на засіданні Регіональної ради професійної освіти Чернігівщини йшлося і про низьку якість профорієнтації в школах (фактично про її відірваність від системи профтехосвіти), і про нові форми співпраці з потенційними роботодавцями. Висновок передбачуваний – настав час міняти підходи до професійної освіти і форми роботи з випускниками, їхніми батьками та замовниками робітничих кадрів. Бо іншого шляху до економічного прогресу і добробуту людей просто не існує.
Ганна ВИСОКОС