back

Про реалії та перспективи реформи освіти — на зустрічі освітян Чернігівщини з Лілією Гриневич

18-01-2017 | 12:30

Учора, 17 грудня, педагоги Чернігівської області мали змогу напряму поспілкуватися з Міністром освіти і науки України Лілією Гриневич під час  зустрічі в Чернігівській обласній раді. Говорили про хвилюючі питання реформи освітянської галузі. Адже навколо цієї теми виникає багато міфів та суперечностей.

Лілія Гриневич акцентувала увагу на необхідності інвестування в учителів, підвищення їх соціального статусу та престижності професії педагога.

Міністр зауважила, що незважаючи на складний бюджетний процес, МОН домоглося підвищення цього року зарплати вчителям на 50%.

— Оскільки учитель є основним провідником освітньої реформи і саме від нього залежить успішність її проведення, то збільшення заробітної плати є необхідним кроком, — наголосила вона.

Лілія Гриневич зазначила, що упродовж багатьох років реформування не торкалося загальноосвітніх шкіл, і тому наразі є багато невирішених питань. Зокрема, недостатнім є доступ сільських учнів до якісної освіти (особливо це стосується іноземних мов та інформатики). Міністр зауважила про особливості Чернігівської області та подібних регіонів, де великий відсоток малокомплектних шкіл, а також значна віддаленість між ними. Це об’єктивно ускладнює процес об’єднання навчальних закладів.

Цікавило освітян впровадження Концепції «Нової української школи», сертифікація педагогічних працівників, доцільність інтеграції предметів. Обговорили і реформування старшої школи, атестацію керівників закладів, особливості нового Держстандарту, а також інші питання навчального процесу.

Лілія Гриневич зауважила, що на шляху реформування галузі сьогодні вже зроблено певні кроки. Розвантажено програми початкової школи, створено Хрестоматію сучасної української дитячої літератури, примірники якої вже доставлені до шкіл Чернігівщини.

У сучасному світі діти оточені великою кількістю інформації, тож першочерговим завданням учителів є навчити дітей класифікувати та застосовувати ці знання на практиці, — зазначила Лілія Гриневич і додала, що Концепція «Нової української школи» — це відображення проекту Закону України «Про освіту».

Представити план впровадження Концепції Міністерство планує найближчим часом. Адже вже 1 вересня 2018 року діти підуть у перший клас нової української школи, навчатимуться 12 років. До цього часу необхідно апробувати нові навчальні програми, підготувати підручники і провести через систему кваліфікації всіх учителів початкової школи.

Концепція передбачає новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, необхідних для успішної самореалізації в суспільстві.

Під час зустрічі говорили також про пріоритетність природничо-математичної освіти. Минулого року на переобладнання кабінетів фізики, хімії, біології з держбюджету виділено 200 мільйонів гривень. Цьогорічна сума — 300 мільйонів. Зокрема, Чернігівщина вже отримала майже 8 мільйонів гривень на обладнання природничо-математичних класів.

Обговорили і проблему дефіциту вчителів природничих наук. Зауважили на важливості мотивації навчання студентів за складними педагогічними спеціальностями (фізика, математика, інформатика тощо). Відтепер стипендія для них складатиме 1400 гривень, а для найкращих студентів — 2000 гривень.

Лілія Гриневич акцентувала увагу на необхідності запровадження академічної автономності шкіл. Вони мають стати профільними, зокрема – гуманітарними, природничими. Введення інтегрованих курсів (для прикладу, фізика–хімія–біологія) дасть змогу учням отримувати цілісні знання. Поглиблено учні вивчатимуть за власним вибором ті предмети, що їм знадобляться в подальшому житті.

Також у планах Міністерства — створення відкритого онлайн-порталу, звідки можна буде брати мультимедійні матеріали для вивчення предметів.

Одне з важливих питань, яке прозвучало під час зустрічі, — «педагогіка партнерства» між школою, батьками і учнями. Адже у шкільному процесі на партнерських засадах мають брати участь як учителі, так і учні та їхні батьки.

Розглядалося і реформування старшої школи, зокрема на Чернігівщині, де значна віддаленість навчальних закладів. Оскільки професійно-технічна освіта переходить на рівень області та міста, потрібна обережність при унормуванні мережі шкіл. На територіях, де їх велика розсіяність, необхідні окремі ліцеї, а при них — інтернати, гуртожитки, в яких діти із сільської місцевості будуть мешкати під час навчального тижня. До речі, така модель в області уже працює. Це Чернігівський обласний педагогічний ліцей для обдарованої сільської молоді.

Лілія Гриневич наприкінці зустрічі висловила переконання, що українське вчительство ще здивує світ, але позитивних результатів можна досягти лише спільними зусиллями.

 

Департамент інформаційної діяльності та комунікацій
 з громадськістю Чернігівської облдержадміністрації