back

Погляд на проблеми та перспективи освітньої галузі Чернігівщини

12-05-2014 | 16:21

Освіта – дуже складна галузь, оскільки охоплює усі види освітнього процесу. Таку думку висловив 12 травня на брифінгу в облдержадміністрації начальник обласного управління освіти і науки Анатолій Заліський.

Сучасні виклики середній освіті

На думку Анатолія Заліського, сьогодні середня освіта стикається з низкою проблем. Він констатував тенденцію до зниження кількості як випускників, так і загалом шкільної молоді. За його словами, на Чернігівщині 55% – малокомплектні школи, тобто кожна друга школа в області малочисельна. За останні три роки через відсутність або недостатню кількість школярів в області закрилось 23 школи.

Мала кількість учнів негативно позначається й на фінансуванні шкіл. Відтак, за твердженням начальника управління, Чернігівщина витрачає на утримання одного учня більше коштів, ніж має витрачати згідно з плановим показником, тому постійно потребує державних дотацій на цю сферу. Та обласним керівництвом докладається максимум зусиль, щоб освіта була доступна для усіх дітей. За словами Анатолія Заліського, управління освіти і науки облдержадміністрації намагається йти шляхом функціонування опорних шкіл, яких налічується більше 120. Підвіз сільських дітей здійснюють 270 шкільних автобусів.

Як наголосив Анатолій Заліський, закриття сільських шкіл – проблема всеохопна, бо незважаючи на те, що школи фінансуються з районних бюджетів, рішення про їх закриття можуть прийматися виключно сільськими громадами. Тому деякі громади, які хочуть, щоб школи в їхніх селах не закривались назавжди, вирішують тимчасово призупинити їхню діяльність до кращих часів, адже, за словами Анатолія Заліського, існує тенденція до збільшення чисельності дошкільнят. В деяких випадках у разі наявності коштів у бюджеті сільської ради, громада приймає рішення допомогти своїй школі у фінансуванні деяких її витрат.

Також з метою забезпечення доступу до якісної освіти в області працюють два ліцеї для обдарованої сільської молоді. Існування таких закладів – гарна нагода старшокласникам, що проживають у селах та прагнуть отримати якісну середню освіту.

Як зазначалося на брифінгу, Чернігівщина чи не єдина область, яка не тільки зберегла усі свої позашкільні заклади освіти, але й збільшила їхню кількість. За словами Анатолія Заліського, майже половина усіх дітей області охоплена позашкільною освітою.

Також проводиться діяльність, спрямована на реорганізацію інтернатних закладів, яких в області налічується 18. На відміну від спеціалізованих шкіл, кількість дітей у цих закладах постійно зменшується, а тому кількість самих закладів надалі ставатиме меншою. Така тенденція є позитивною, адже це означає, що все більше дітей виховується в домашньому затишку. Сьогодні на утриманні інтернатних закладів Чернігівщини знаходиться більше двох тисяч дітей.

Позитивні тенденції у професійно-технічній освіті

На думку Анатолія Заліського, Чернігівщина втілює прогресивні методи у професійно-технічну освіту. Зрештою, мета будь-якої освіти – подальше працевлаштування, тому якщо освітня система працюватиме на випередження, то успіх гарантований. Так, за словами начальника управління, професійно-технічні заклади нашої області налагодили співпрацю з подібними навчальними установами інших країн. Існує тісний професійний зв'язок з освітніми закладами Німеччини, Туреччини та Франції, розгортаються програми обміну учнями та вивчається іноземний досвід, який можна було б адаптувати і застосувати до українських та зокрема до чернігівських умов.

За словами Анатолія Заліського, Чернігівщина – область, яка найкраще готує в Україні сантехніків, багато в чому завдяки тому, що використовує передовий вітчизняний та закордонний досвід, а також намагається забезпечити учнівський процес сучасним обладнанням.

Оскільки наша область більшою мірою сільськогосподарська, то профтехнічні заклади співпрацюють з аграріями з метою цільової підготовки кадрів для цього сектору економіки. Таким чином, ліквідувавши дисбаланс між попитом і пропозицією на ринку праці, можна зробити пошук першого робочого місця швидким та ефективним, а видатки на освіту - не даремними.

На часі – реформування вищої освіти

Як зазначив Анатолій Заліський, система вищої освіти давно потребує реформування, тому недаремно після першого читання нового закону про вищу освіту було внесено на розгляд більше чотирьохсот поправок. Станом натепер поки що неможливо сказати, які поправки будуть прийняті, але деякі зміни, які торкнуться вишів, вже відомі.

Одним з головних своїх досягнень законодавці вважають надання самостійності вишам та приведення у відповідність до Болонської системи освітньо-кваліфікаційних рівнів та вчених ступенів. Це означає, що незабаром в Україні залишаться тільки бакалавр, магістр та доктор філософії, а навчальні заклади будуть незалежні у прийнятті рішень стосовно академічних свобод, організації наукових досліджень, навчально-виховного процесу, внутрішнього управління, фінансування тощо.

Як зазначив начальник управління, за новим законом виші спекаються необхідності звітувати про подальше працевлаштування своїх випускників. Відповідальність за працевлаштування лежатиме на них виключно через якість освіти, яку вони надають, що, в свою чергу, буде найкращою оцінкою функціонування самого закладу та визначатиме його затребуваність.

Що стосується Чернігівщини, то за словами Анатолія Заліського, в області діє 23 вищих навчальних заклади. Але, на жаль, через демографічну ситуацію помітною є тенденція до зменшення кількості випускників. Також він зазначив, що започаткована у минулому, продовжиться у поточному році практика укладання трьохсторонніх договорів про працевлаштування між університетом, роботодавцем та випускником. Така практика має позитивно відбитися на кадровому забезпеченні сільських шкіл. Іншим мотиваційним заходом для молодих вчителів є виплата одноразової матеріальної допомоги у розмірі 10 мінімальних заробітних плат випускникам педагогічних ВНЗ, які працевлаштовуються в сільські чи селищні школи. Адже сама зарплатня вчителя – початківця на сьогодні не перевищує двох тисяч гривень.

Загалом згідно зі статистичними даними середня заробітна плата по області за 2013 рік склала: вчителя - 2355,7 грн., вихователя – 1839,0 грн., педагогічного працівника 3132,41 грн.

Освітня сфера – це та галузь, яка має стати пріоритетним стратегічним напрямком розвитку національної економіки, адже недаремно кажуть, що на якісній освіті не можна економити, а інвестиції в освіту - чи не найвигідніші серед усіх.



Департамент інформаційної діяльності
та комунікацій з громадськістю облдержадміністрації