30-08-2013 | 08:56
На цьому голова обласної державної адміністрації наголосив під час обласної серпневої конференції педагогічних працівників.
У роботі конференції також взяли участь голова обласної ради Анатолій Мельник, народні депутати України Михайло Чечетов та Владислав Атрошенко.
Вітаючи освітянський загал Чернігівщини з початком нового навчального року та Днем знань, очільник області відзначив, що це – день старту нових надій кожної дитини та її батьків. Адже кожна родина прагне дати своїй дитині якісну освіту, яка стане фундаментом її успішності і конкурентоспроможності у подальшому житті.
І незалежно від того, в якій школі дитина навчається – сільській чи міській, якісна освіта має бути доступною для кожної дитини.
«Наше суспільство все більше усвідомлює значення освіти як головного чинника модернізації країни та втілення стратегічних реформ, започаткованих Главою держави з метою підвищення соціальних стандартів життя.
Освічені люди, кваліфіковані кадри є основним багатством і запорукою перспективного розвитку нашої держави.
Пріоритетним завданням державної політики, з огляду на виклики сьогодення, є турбота про розвиток інтелектуального потенціалу нації, формування економіки, заснованої на науковому прогресі», - наголосив Володимир Хоменко.
Голова облдержадміністрації зауважив: серед основних завдань Нових соціальних ініціатив Президента України Віктора Федоровича Януковича «Діти – майбутнє України» на чільному місці – створення достойних умов для повноцінного та всебічного розвитку кожної дитини.
За його словами, усі реформи та нововведення, що запроваджуються протягом останніх років в освітній галузі області, направлені саме на підвищення якості, доступності та розвитку конкурентних переваг вітчизняної освіти.
Протягом останніх років важливі зміни відбулися в дошкільній, загальній середній, позашкільній та професійно-технічній освіті.
За 2010–2013 роки в ході реалізації обласної програми розвитку дошкільної освіти вдалося відкрити 46 дошкільних навчальних закладів та 49 додаткових груп, завдяки чому збільшено відсоток охоплення дошкільною освітою до 87,7 %. Проте, у сільській місцевості лише близько 60 % дітей охоплено дошкільною освітою.
Як зауважив Володимир Хоменко, для розв’язання цього питання всі засоби – на користь: повернення в систему освіти колись бездумно розданих приміщень, відновлення роботи раніше закритих установ, відкриття дошкільних закладів у пристосованих приміщеннях, додаткових груп, створення навчально-виховних комплексів.
Додаткові місця в дошкільних закладах до кінця року мають бути створені в кожному районі і місті, а чергу ліквідовано. Не менш актуальною для області залишається і тема оптимізації мережі, особливо у сільській місцевості. Її головна мета – надання більш якісних освітніх послуг. Як показали останні роки, серед переможців обласних та всеукраїнських інтелектуальних змагань немає жодного випускника малокомплектних шкіл.
Очільник області звернув увагу керівників місцевих органів влади на те, що до питання оптимізації необхідно підходити виважено; рішення приймати з урахуванням демографічного прогнозу, економічних та соціальних перспектив розвитку кожного населеного пункту; формувати думку громади та діяти, насамперед, в інтересах дітей і, безумовно, в межах законодавства.
Він також наголосив, що питання кардинального поліпшення матеріально-технічної бази опорних шкіл та підвищення ефективності функціонування освітніх округів перебуває на особливому контролі обласної державної адміністрації.
«Ми і в подальшому будемо вимагати від місцевих органів влади спрямування коштів районних бюджетів на покращення умов навчання в опорних школах. Базова школа повинна мати таке освітнє середовище, яке б, крім надання необхідного комплексу знань, сприяло розвитку здорової дитини, забезпечувало комфортні умови для її перебування у закладі», - зазначив Володимир Хоменко.
Цьогоріч за парти сядуть майже 91 тисяча учнів, уперше – понад 9 тисяч першокласників.
Особливу увагу, за словами голови облдержадміністрації, необхідно звернути на готовність до школи першокласників, насамперед, дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та з багатодітних чи малозабезпечених сімей. Цю категорію дітей необхідно забезпечити шкільним приладдям, одягом, взуттям – усім необхідним для навчання.
З метою забезпечення належних умов для збереження і підтримання здоров’я дітей органи державної влади тримають на особливому контролі питання підготовки закладів освіти до нового навчального року та роботи в осінньо-зимовий період. Відремонтовано 95 % котелень та 97 % систем опалення від запланованої кількості. У всіх загальноосвітніх навчальних закладах проведено поточні та капітальні ремонти. Підписано відповідні акти готовності шкіл.
Володимир Хоменко акцентував увагу присутніх на дотриманні санітарно-гігієнічних вимог до організації навчально-виховного процесу – в першу чергу обладнання шкіл внутрішніми санвузлами. З обласного бюджету виділено додаткові кошти, що дасть змогу вирішити проблему в повному обсязі. У цьому році закрити це питання має бути повністю вирішено.
Для покращення матеріально-технічної бази навчальних закладів в області на 2013 рік передбачено фінансування з державного бюджету на суму близько 21 млн. грн, з місцевих бюджетів – понад 26 млн. грн.
Голова облдержадміністрації підняв також надзвичайно важливе питання щодо підключення закладів освіти до мережі Інтернет, адже під час нещодавнього відвідування сільських шкіл він пересвідчився, що питання підключення шкіл до швидкісного Інтернету потребує більш наполегливих спільних зусиль керівників освіти і органів влади.
За підсумками розгляду на розширеному засіданні Колегії облдержадміністрації питань підготовки до нового навчального року дано доручення щодо стовідсоткового підключення всіх шкіл області до мережі Інтернет.
Враховуючи важливість надання комплексної педагогічної допомоги дітям соціально незахищених категорій, значна увага приділяється поліпшенню умов перебування в інтернатних закладах дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Важливе місце у процесі реформування шкіл-інтернатів належить створенню сучасних навчально-реабілітаційних центрів, інтегрованих закладів нового типу, багатопрофільних спеціальних навчально-виховних комплексів.
Цього року в регіоні реорганізовано Прилуцький дитячий будинок в навчально-реабілітаційний центр, Черешенську та Борзнянську школи-інтернати – в спеціалізовані школи-інтернати з поглибленим вивченням окремих предметів.
Реалізація заходів реформування системи інтернатних закладів сприятиме впровадженню інноваційних технологій навчання. Зокрема, своєчасне надання психологічної, корекційно–розвиткової, реабілітаційної допомоги дітям, які потребують корекції фізичного або розумового розвитку починаючи з раннього віку, сприятиме ранньому включенню їх у навчально-реабілітаційний процес.
У ряді інтернатних закладів маємо позитивні здобутки щодо застосування експериментальних методів роботи з дітьми, які мають вади здоров’я. Одним з прикладів успішних напрацювань педагогів області в цьому напрямку є впровадження українсько-голландського проекту «На сонці». А у жовтні цього року досвід Чернігівщини щодо виявлення та ранньої реабілітації дітей з вадами зору вивчатиметься на міжнародній конференції, яка відбудеться у м.Чернігові.
У цьому році до ВНЗ ІІІ-ІV рівнів акредитації на перший курс денної форми навчання зараховано понад 1700 студентів, які будуть навчатися за рахунок державного бюджету, та 760 студентів, які навчатимуться за кошти фізичних осіб. Залишається проблемним питання прийому на спеціальності, пов’язані з фізико-математичними науками, оскільки у суспільстві все більше стають затребуваними спеціальності прикладного, технічного та природничого спрямування.
У зв’язку з цим, наголосив Володимир Хоменко, значної уваги потребує розвиток системних зв’язків загальної середньої, професійно-технічної та вищої шкіл. Центрами науково-експериментальної та методичної роботи щодо вивчення педагогічних інновацій з питань допрофільної підготовки та профільного навчання є опорні школи.
Очільник області також зауважив, що постійна підтримка талановитої молоді – один з принципів розвитку сучасної науково-дослідної роботи університетів та інститутів. Використання розвиваючих технологій професійної освіти, інтерактивних і дослідницьких методів навчання сприяють значній активізації пізнавальної і творчої діяльності студентської молоді.
Найбільш поширеною і масовою формою організації наукової роботи є олімпіади. Їх проведення дозволяє об’єктивно виявити обдарованих студентів, створити умови для творчого зростання, активізації науково-дослідної роботи у вищих навчальних закладах.
Щороку зростає кількість наших студентів, які беруть участь у Всеукраїнських конкурсах студентських науково-дослідних робіт та олімпіадах з навчальних дисциплін.
За підсумками Всеукраїнської студентської олімпіади 2012–2013 навчального року призерами з різних навчальних дисциплін стали 12 студентів вищих навчальних закладів області.
Голова облдержадміністрації також відзначив цьогорічні спортивні досягнення студентів та випускників наших вузів, які стали призерами Чемпіонату світу з біатлону серед юніорів, вибороли золоті та срібні медалі у ХXVІІ Всесвітній літній Універсіаді.
Звертаючись до присутніх на конференції педагогів, очільник області підкреслив, що обласна влада постійно працює над підвищенням соціального статусу педагогічних працівників.
«Вважаю, що призначення свого часу щорічних обласних премій імені Софії Русової кращим вчителям та імені Георгія Вороного кращим викладачам і науковцям – це правильний крок до підняття престижу, підтримки наших педагогів, які здатні виховати життєво компетентного учня та студента», - наголосив Володимир Хоменко.
Враховуючи, що добробут вчителів – це важливий чинник стабільної роботи всієї системи освіти області, облдержадміністрація тримає на контролі питання фінансового забезпечення галузі.
Володимир Хоменко та Анатолій Мельник вручили кращим педагогам області Державні нагороди, відзнаки обласної державної адміністрації та обласної ради.
Також керівники області вручили начальникам відділів освіти райдержадміністрацій ключів від чотирьох шкільних автобусів та директорам загальноосвітніх навчальних закладів сертифікати на комп’ютерне обладнання за національним проектом «Відкритий світ».