back

Наталія Романова: Реформа початкової ланки стартувала успішно. Рухаємось далі

21-08-2019 | 16:45

Минулий навчальний рік для освітньої галузі України, Чернігівщини зокрема, був складним та інтенсивним: стартувала чи не наймасштабніша реформа освіти, що полягає у створенні відкритої та цікавої сучасної школи, куди дитина приходитиме з радістю, а здобуті знання активно використовуватиме у буденному житті.

Підсумки впровадження нової системи навчання у початковій школі та нові виклики обговорили сьогодні учасники обласної серпневої конференції педагогічних працівників. Розпочав захід начальник Управління освіти і науки ОДА Микола Конопацький привітаннями з прийдешніми святами — Днем Державного Прапора та Днем незалежності України. Опісля перейшов до обговорення результатів реалізації концепції Нової української школи.

До роботи долучилися виконуюча обов’язки голови Чернігівської ОДА Наталія Романова та перший заступник голови обласної ради Валентин Мельничук.

— Надзвичайно важливим для успішності Нової української школи є створення комфортного середовища для педагогів. Адже будь-які реформи не будуть успішними, якщо їх безпосередні виконавці не матимуть достатніх стимулів для максимального розкриття свого потенціалу. У нашому випадку — це престижність учительської праці та її гідна оплата, — підкреслила Наталія Романова і додала, що на покращення освітнього середовища в рамках Нової української школи держава цьогоріч виділила 1,2 мільярда гривень та понад 265 мільйонів — на підвищення кваліфікації вчителів (для Чернігівської області — 129 мільйонів гривень та 5,7 мільйона відповідно). Вона також привітала освітянську спільноту області з початком навчального року та державними святами, що наближаються, та вручила почесні відзнаки облдержадміністрації.

За словами Миколи Конопацького, виділені із державної скарбниці кошти спрямовані на облаштування початкових класів сучасними меблями та комп’ютерним обладнанням, забезпечення належних санітарно-гігієнічних умов, оснащення опорних шкіл кабінетами природничого та математичного напрямів і мультимедійними засобами, а також придбання шкільних автобусів та послуг з доступу до мережі Інтернет.

У результаті, як і минулого року, спільними зусиллями органів державної влади та місцевого самоврядування вдалося створити умови для понад 10 тисяч першокласників, які 1 вересня сядуть за парти в оновлених класах.

Крім того, до початку нового навчального року пройшли курси підвищення кваліфікації понад 800 педагогічних працівників області, які працюватимуть за новим Державним стандартом початкової освіти.

— Розбудова Нової української школи лише розпочалася. І стартувала вона вдало. Хоча продукт реформи ми побачимо через десятиліття, зміни відчуваються вже сьогодні. Насамперед, у доступності та якості шкільної освіти, — акцентував Микола Конопацький.

Так, для надання якісних освітніх послуг в області створено 39 опорних шкіл та 22 філії. Процес у цьому напрямі триває.

За останній рік збільшилась кількість інклюзивних класів — на 67, кількість дітей з особливими освітніми потребами, охоплених інклюзивною освітою, — на 82. До того ж, створено мережу інклюзивно-ресурсних центрів, що мають цілком задовольнити потреби дітей відповідної категорії: нині функціонують 14 таких центрів, цьогоріч заплановано відкриття ще одного. Облаштовані 12 шкільних медіатек та 18 ресурсних кімнат, що активно використовуються в освітньому процесі.

Інклюзивне навчання запроваджене і в закладах професійної освіти (минулого року навчались 14 учнів відповідної категорії), вищої та фахової передвищої (255 студентів на денній формі, заочно — 7 осіб).

До речі, ознайомитись з мережею закладів загальної середньої, професійно-технічної, фахової передвищої та вищої освіти, у тому числі опорними закладами, а також з перспективною моделлю старшої профільної школи можна за допомогою інтерактивної карти освітнього простору Чернігівщини, розробленої Управлінням освіти і науки ОДА.

Пріоритетом концепції Нової української школи та Закону України «Про освіту» є те, що школа має бути, насамперед, якісною.

— Цієї мети ми досягнемо, якщо будуть ефективно взаємодіяти всі учасники виховного процесу — педагогічні колективи, органи влади всіх рівнів, батьки, — наголосив начальник Управління освіти і науки ОДА. — Але все ж таки основним рушієм змін залишається вчитель, готовий до постійного самовдосконалення, з відкритим розумом, готовністю змінюватися та бажанням працювати по-новому.

Аби підтримати соціальний статус вчителя, Уряд ухвалив рішення про збільшення оплати праці для всіх освітян від 20 до 70% вже наступного року, а також поетапне продовження підвищення зарплати для них до 2023 року.

Особливий акцент буде зроблено на підвищенні оплати праці молодих фахівців, дошкільників та майстрів виробничого навчання у закладах профосвіти.

— До Нової української школи має прийти успішний вчитель — лідер, котрий любить свій предмет і фахово його викладає, — зазначив Микола Конопацький і додав, що проблематичним залишається залучення кваліфікованих кадрів у сільські школи.

Вирішенню питання забезпечення вчительськими кадрами шкіл, і перш за все сільських, повинно сприяти укладання тристоронніх угод між закладами вищої освіти, молодими спеціалістами та роботодавцями про працевлаштування випускників та надання одноразової адресної грошової допомоги у п'ятикратному розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб. У 2018-2019 навчальному році такі угоди уклали 22 молоді спеціалісти.

Підтримати молодого вчителя може і місцева громада, створивши належні соціально-побутові умови проживання. В ході реформи децентралізації це завдання вирішити реально, переконаний очільник профільного управління.

Крім того, вирішенню кадрових проблем сільської школи сприяє постанова Кабміну «Про деякі питання реалізації права осіб на першочергове зарахування до закладів вищої медичної і педагогічної освіти за державним (регіональним) замовленням», що набрала чинності з 1 січня цього року. Відповідно до ініціативи, право на першочергове зарахування за денною формою навчання на місця державного (регіонального) замовлення надається тим особам, які уклали угоду про відпрацювання після закінчення закладу вищої або фахової передвищої освіти не менше трьох років у закладах освіти, що розташовані у сільській місцевості або селищі міського типу.

Учасники конференції обговорили не тільки забезпечення області якісними педагогічними кадрами, а й практичні питання подальшої реалізації концепції Нової української школи.

Департамент інформаційної діяльності та комунікацій
з громадськістю Чернігівської облдержадміністрації