02-07-2018 | 10:47
Започаткована Урядом програма «Україна без контрабанди» покликана зупинити нелегальні товарні потоки в країну, захистити вітчизняних виробників від недобросовісної конкуренції і забезпечити мільярдні додаткові надходження для бюджету. Не менш важливо, що урядова ініціатива здатна нанести чи не найсильніший з часів незалежності удар по корупції. Адже масштабна контрабанда була б неможливою без заступництва чиновників і представників силових структур.
Пропонуємо відповіді на найпоширеніші запитання, якими нині найчастіше маніпулюють противники позитивних змін на митниці.
Чому масштабну боротьбу з контрабандою Уряд розпочав саме зараз?
Масштабна боротьба з контрабандою розпочалася ще минулого року. Завдяки цьому до бюджету було додатково зібрано 79 мільярдів гривень. Уряд ініціював законодавчі зміни, завдяки яким уже перекриті окремі схеми контрабанди. Зокрема, завдяки урядовій ініціативі ухвалено закон, що перекриває «сірий» імпорт з використанням жителів прикордонних сіл, коли фури з імпортним товаром розвантажувались поблизу кордону, а товар розподілявся між фізособами і далі перевозився через кордон нібито для власних потреб, а відтак без сплати податків. У 2017 році було запроваджено блокування ризикових податкових накладних, що суттєво послабило можливості легалізації контрабанди та використання схем.
Ця боротьба продовжилася цього року. Запущені підрозділи портового контролю в Одесі та Борисполі, які створені в рамках Глобальної програми ООН по контролю за контейнерними перевезеннями. Наші митники отримали доступ до міжнародних баз даних, що дає можливість відбирати ризикові переміщення товарів у контейнерах, узагальнювати інформацію та реагувати. Виявляються та припиняються спроби незаконного ввезення автомобілів преміум класу Mercedes, Lamborghini Huracan Coupe, які переміщувались з документами, що містили неправдиві відомості (занижену в рази митну вартість).
«Україна без контрабанди» – це новий етап, до якого і ДФС, й інші відомства готувалися рік.
Чому має бути успішною саме ця кампанія боротьби з контрабандою?
Це не разова акція. Боротьба з контрабандою не припиниться із закінченням терміну експерименту: коли експеримент буде припинено, принципи боротьби з контрабандою будуть удосконалюватися і втілюватися в роботу контролюючих органів. Дійсно, запроваджені раніше для боротьби з контрабандою так звані «чорні сотні» показали свою неефективність, оскільки працювали за принципом делегування співробітників. Зараз уже правоохоронні органи залучаються напряму, із залученням усіх профільних керівників.
Навіщо для ефективної боротьби з контрабандою залучати правоохоронні органи?
Контрабандній товар не завжди перевозять через пункти пропуску. Спиртопроводи з Молдови, які кидають через річку, нелегальні поставки нафтопродуктів із кораблів у нейтральних водах, підземні тунелі, дрони – це все шляхи, якими контрабанда потрапляє до країни. Саме МВС за своїми функціями має протидіяти таким випадкам контрабанди. МВС має достатні ресурси, щоб побороти це явище. Крім того, слід враховувати, що контрабандисти мають своїх «покровителів» і в силових структурах, і в органах влади, і серед криміналітету. Тому зараз мобілізуються всі органи влади, які будуть виявляти у своїх рядах тих, хто залучений до контрабанди.
Які запобіжники є від того, що під гаслом боротьби з контрабандою групи з митників і поліції не почнуть утискати бізнес, який працює легально?
Буде відкрито урядову гарячу лінію, на яку підприємці можуть поскаржитися на перевищення повноважень контролюючим органом. Реакція на такі скарги буде миттєвою. Крім того, Уряд та ДФС тісно співпрацює з профільними бізнес-асоціаціями, які також будуть сигналізувати про факти перевищень повноважень з боку митників і правоохоронців. Активізують свою роботу спеціальні внутрішні підрозділи МВС, ДФС, які слідкуватимуть за тим, щоб співробітники не виходили за межі своєї компетенції.
Чому обов’язково повертати кримінальну відповідальність за контрабанду?
Криміналізація контрабанди потрібна щоб:
- вийти на організаторів: під адміністративні покарання зараз підпадають номінальні власники або експедитори того єдиного вантажу, який вилучено. У разі встановлення кримінальної відповідальності організатори, вигодонабувачі ризикуватимуть втратити не лише гроші, а й свободу;
- встановлення кримінальної відповідальності дасть змогу застосувати засоби оперативно-розшукової діяльності (арешти, прослуховування тощо), адже це насправді форма організованої злочинності з розподіленими ролями, співучасниками й організаторами за кордоном.
Чи можуть у результаті перекриття основних контрабандних схем подорожчати товари в Україні?
Ціни на товари зменшуються, коли є конкуренція. Зараз її немає, адже контрабандисти часто мають монополію і в змові диктують ціни. Багато торгових марок не заходять в Україну через непривабливість конкуренції з тіньовим ринком. Подолання контрабандних схем дозволить залучити в Україну нових інвесторів, нові торгові марки, що сприятиме зниженню цін. Крім того, додаткові надходження від митниці, які забезпечить бюджету руйнація контрабандних схем, дозволять збільшити витрати держави на ремонт доріг, інші інфраструктурні проекти, підняття соцстандартів.
Володимир Гройсман, Прем’єр-міністр України:
— Минулого року я сказав, що на українській митниці в тіні, за нашими оцінками, ховається від 35 до 50 мільярдів гривень. Це було у 2017 році. Всі ті заходи, які ми робили задля наведення порядку на митниці, дали плюсом 79 мільярдів гривень. Але поки ми «закручували гайки» там, де ми розуміли, нарощувалась нова система контрабандних схем. Найближчим часом Кабінет Міністрів внесе до Верховної Ради законопроект, який поверне в Україну кримінальну відповідальність за контрабанду. Будемо просити депутатів підтримати норму, яка криміналізує контрабанду. Займаєшся контрабандою — це кримінальна відповідальність та реальний термін ув'язнення. Чорні схеми контрабанди руйнують ріст промисловості і зростання експорту. Ми боремося за державний бюджет. Результат має бути єдиним – публічним і прозорим.
Департамент інформації та комунікацій з громадськістю
Секретаріату Кабінету Міністрів України