10-05-2018 | 10:34
Більшість громадян упевнені, що Угода про асоціацію між Україною та ЄС (далі – УА) стосується виключно економічних та торговельних питань. Адже саме на ці пункти робився наголос під час політичних перемовин, підписання та безпосереднього виконання Україною взятих зобов’язань.
Втім УА містить не менш важливий компонент – екологічний. Для більшості європейських країн питання екології та збереження довкілля давно стали ключовими. Поступ у цій сфері важливий для наших європейських партнерів як демонстрація сталого розвитку України та її готовності спільно з ЄС регулювати власні рівні національної охорони навколишнього середовища згідно з міжнародними вимогами.
Як УА торкається теми екології і яким чином пропоновані європейські механізми можуть працювати у міських громадах Чернігівщини, можна побачити на прикладі Менської міської громади.
Екологія в Угоді про асоціацію
Україна має багато попрацювати у сфері охорони навколишнього середовища. Теоретично все просто — законотворці повинні наблизити українські регуляторні документи до вимог ЄС. В Угоді про асоціацію та додатках до неї перераховані відповідні зобов’язання України. Загалом треба імплементувати 29 директив та регламентів ЄС у 8 основних екологічних сферах.
Витримки з першоджерела:
Питання екології та навколишнього середовища турбує європейців у глобальному контексті. Адже навіть питання економіки у ЄС розглядаються виключно через призму сталого розвитку, який, у свою чергу, має враховувати, зокрема, й екологічні інтереси (стаття 289 УА).
Окрім того, УА зафіксувала законодавче гарантування Сторонами високого рівня охорони навколишнього середовища (стаття 290 УА).
Загалом УА передбачає ефективну імплементацію у законах та практиках багатосторонніх угод з охорони навколишнього середовища (стаття 292). А екологічна політика ґрунтуватиметься на принципі обережності та обов’язковості превентивних заходів, відшкодування в пріоритетному порядку шкоди, заподіяної навколишньому середовищу, та сплати штрафу забруднювачем навколишнього середовища (стаття 292).
Співробітництво між сторонами може охоплювати впровадження природоохоронного законодавства, розвиток галузевих стратегій у галузях покращення якості повітря; якості води та управління водними ресурсами, управління відходами та ресурсами, захист природи, промислове забруднення та промислові аварії; хімічні речовини, а також фінансові стратегії залучення інвестицій в інфраструктуру й технології (стаття 365).
З іншого боку – реформи екологічної складової УА мають великий відсоток регіонального контексту. Особливо, враховуючи процеси децентралізації: громади отримали нові повноваження, зокрема щодо природоохоронного контролю.
Основні практичні завдання: привчити українців до правильного споживання енергії, зменшити викиди парникових газів та навчитися використовувати передбачені в УА фінансові важелі (Європейський інвестиційний банк, Європейський банк з реконструкції і розвитку та інші міжнародні фінансові організації).
Піонером з ефективного поєднання всього зазначеного можна назвати місто Мену на Чернігівщині.
Енергоефективність та екологія: хронологія менського сценарію
Перші практичні кроки до ефективного використання енергії Мена здійснила ще у 2013 році, коли приєдналася до Угоди мерів – екологічної ініціативи ЄС. Таким чином, місто зобов’язалося знизити викиди СО2 на 20 % до 2020-го.
Уже наступного року міська рада затвердила План дій сталого енергоефективного розвитку до 2020 року. Тоді ж з’явилися і перші ідеї щодо проектів – модернізація вуличного освітлення, встановлення енергозберігаючих вікон, утеплення дитсадка, перехід на альтернативні джерела опалення, ремонт теплотрас.
Читати також: Як Угода мерів та європейські гроші вчать економити і берегти довкілля
Тоді ж підготували й проектну заявку на модернізацію системи вуличного освітлення міста. Знайшли і можливе джерело фінансування – грантова програма Європейської Комісії «Демонстраційні проекти Угоди мерів».
У лютому 2015 року Мена перемогла у грантовій програмі та отримала сертифікат на 500 тисяч євро. Ці гроші мали покрити до 80 % усього кошторису проекту.
- Перші кошти — півмільйона євро — за проектом щодо освітлення сподіваємося отримати вже наприкінці березня цього року. Ще треба укласти договори з фінансовими установами, аби можна було одержати на рахунки іноземну валюту. Треба також обрати менеджера проекту, який вестиме його далі. Представництво ЄС в Україні координуватиме роботу з надання подальшої ефективної допомоги у створенні в містах-грантерах передумов для планомірного й безперешкодного виконання грантових контрактів із дотриманням усіх вимог та рекомендацій Європейської Комісії, – так пояснював механізм подальшої роботи Федір Фесюн.
Довідково. Загальний бюджет проекту становить 638 тисяч євро, з яких 500 тисяч – кошти фондів ЄС, решта – кошти Державного фонду реконструкції та розвитку. Мета проекту – повністю реконструювати систему вуличного освітлення. За планом мали встановити 1403 нові світильники, які б управлялися автономно. Додатково змінити мережі та щитові. Регулювання яскравості сприятиме суттєвій економії електроенергії. Орієнтовне скорочення споживання – до 66 %.
У 2015-2016 роках реалізована перша частина проекту – встановлено 331 сучасний ліхтар. На це витрачено кошти ДФРР. На заміну решти ліхтарів — кошти ЄС. Втім оперативно виконати цю частину проекту не вдалося – через проблеми з проведенням конкурсу на закупівлю товарів та послуг.
– Міська рада кілька разів проводила тендерні закупівлі на суму грантових коштів. Втім, з різних причин ці тендери відмінені. Для прикладу, одна з фірм, що за підсумками тендеру зайняла друге місце, оскаржила його результати. В іншому випадку міська рада зрозуміла, що із запропонованими учасниками тендеру цінами неможливо зробити якісне освітлення, відтак проект не пройде верифікацію і не буде зарахований як результативний, – свого часу пояснював секретар міськоюї ради Юрій Стальниченко.
Тож наприкінці 2017 року міська рада домовилась з Представництвом ЄС про продовження терміну проекту – фактично до липня 2018 року.
Також Єврокомісія дала згоду на проведення тендерних закупівель по європейським правилам, з врахуванням пріоритету якості робіт, а не найнижчої ціни. У результаті, переможцем тендеру став консорціум «Світло Менщини».
Довідково. Консорціум «Світло Менщини» – це об’єднання двох підприємств: ТОВ «Промінвестбуд Славутич» (підрядник по встановленню першої «хвилі» ліхтарів у 2015 році) та ТОВ «Атілос» (власне виробник ліхтарів та супутньої продукції). Консорціум взявся реалізувати проект за 10,2 мільйона гривень. До виконання супутніх робіт долучили і місцеве комунальне підприємство «Менакомунпослуга», працівники якого допомагають демонтувати старе обладнання, вирубувати дерева та чагарники, що заважають роботам.
Нові ліхтарі на вул. Сіверський шлях, м. Мена
Наразі в Мені активно замінюють ліхтарі. Роботи, а саме монтаж світильників, заміна кабелів, встановлення та налаштування системи управління мають бути завершені до кінця липня. Додатково у проекті передбачені кошти на навчання працівників, що управлятимуть системою освітлення.
На відео: Центральна вулиця Мени Сіверський шлях з новими «євроліхтарями»
Очевидно, що проект із модернізації вуличного освітлення у Мені демонстраційний. Він покликаний переконати не тільки місцевих жителів, а й інші малі міста працювати в напрямку енергоефективності, економії ресурсів та охорони навколишнього середовища. І працювати мають не тільки «єврогроші», а й місцеві фінанси. Для цього у громад є не тільки власні бюджети, а й можливості реалізувати проекти з допомогою ДФРР чи знайти фінанси у міжнародних організацій та фондів.
Друге, і не менш важливе. Проект має комунікаційну складову. І це логічно, Адже для ЄС важливо не лише підтримати екологічно спрямований проект, а й одночасно підвищувати екологічну самосвідомість жителів громади.
– Проект передбачає інформаційну кампанію. Її мета – підвищити обізнаність щодо важливості зменшення впливу на навколишнє середовище. Вже багато чого зроблено, проводились Дні Сталої Енергії, публікувались статті, виходили інформаційні матеріали, відеосюжети, – розповідає Андрій Сухорябов, голова правління Центру Партнерства та Інновацій «Синергія», керівник Проекту «Реконструкція вуличного освітлення в м. Мена».
До комунікації долучили молодь – цього року в Мені за ініціативи Молодіжної ради відзначатимуть Міжнародний День Світла – у рамках місцевого традиційного Троїцького ярмарку. На вересень, до Дня міста, заплановані Дні Сталої Енергії.
На відео: Андрій Сухорябов про комунікаційну складову проекту та досвід міської ради у підготовці проектів
Третє і найголовніше – і це добре видно на прикладі Мені – громади починають підходити до вирішення місцевих проблем комплексно.
– Насправді міська рада кардинально змінилася завдяки проекту з модернізації вуличного освітлення. Якщо раніше думали про прості проекти – десь замінити асфальт, пофарбувати стіну, то зараз працівники проходять більш широко та глибоко до проектів, шукають міжсекторальні зв’язки, тобто як проект вплине на соціальний стан, на соціальні групи. І це дозволяє потім відслідковувати ефективність проектів, – переконаний Андрій Сухорябов.
Маленький крок для Угоди мерів – але великий для громади
Менська міська рада задумалася про економію енергії та палива ще у 2011 році. І місто обрало саме механізм Угоди мерів для реалізації задуманого. Втім вже зараз питання енергозбереження набуло ширшого змісту – це і енергомодернізаціїя, і скорочення викидів СО2, і енергоаудит.
Варто зазначити, що модернізація вуличного освітлення у Мені дозволить знизити споживання електроенергії на 66 %, з 785 до 270 Мегават/рік. Орієнтовне зниження викидів СО2 – з 832 до 283 умовних тон на рік.
Заступник директора Департаменту житлово-комунального господарства та паливно-енергетичного комплексу Чернігівської ОДА Андрій Ярош:
– Майже будь-який поступ у сфері енергоефективності та енергозбереження має позитивний вплив на сферу збереження навколишнього середовища. Перш за все, зменшення споживання будь-якого енергоресурсу тягне за собою зниження шкідливих викидів в атмосферу. Крім того, сучасне котельне обладнання та новітні технології, що використовуються для виробництва енергії, забезпечують зменшення споживання первинних ресурсів (дров, пелетів, торфу, вугілля, газу). Наразі неможливо цілком відмовитися від їх прямого спалювання. Утім для початку варто оптимально вибирати паливо в залежності від його калорійності та ціни, а також погодних умов. Так, для вироблення теплової енергії можна одночасно використовувати як природний газ, тверде паливо, так і електричну енергію.
Варто зазначити, що найбільшими споживачами енергії у нашому регіоні, а відповідно і джерелом викидів, є домогосподарства. Тож чи не першочерговою складовою в усіх профільних проектах має бути саме просвітницько-комунікаційна складова.
У випадку із модернізацією вуличного освітлення алгоритм простий: встановлюємо сучасні економні освітлювальні прилади – зменшуємо споживання електроенергії — менше продукту горіння для її вироблення, і як результат – зниження викидів шкідливих речовин.
Економне використання ресурсів має стати звичкою українців. Це не просто європейська мода, це – спосіб життя сучасної людини.
Матеріали підготовлені в рамках проекту
«Точне відображення Угоди про асоціацію Україна-ЄС в українських медіа»