29-06-2017 | 15:10
У рамках реалізації міжнародного проекту «Підвищення інвестиційної привабливості України та конкурентоспроможності регіонів» відбувся черговий етап тренінгів. Цього разу проводились вони у Польщі і стосувалися питань стратегічного управління розвитком і механізмів реалізації регіональної політики. Участь у тренінгах взяла й заступник голови — керівник апарату Чернігівської облдержадміністрації Наталія Романова.
— Головною метою нашого візиту було вивчення польського досвіду якісної розробки стратегії розвитку регіону, залучення інвесторів та співпраці з європейськими фондами, — зазначила заступник голови ОДА. — Польща йде цим шляхом вже близько п’ятнадцяти років і набула на ньому як позитивних, так і негативних практик.
Учасники тренінгів відвідали Польське агентство з інвестицій та торгівлі, де одержали інформацію про економічну ситуацію у Польщі в цілому та окремих її регіонах зокрема, у Міністерстві розвитку Республіки Польща зустрілися з міністром Єжи Квєціньскі, ознайомились з практикою підтримки підприємництва у Лодзі та Варшаві.
Як розповіла Наталія Романова, Центр підтримки підприємництва у Лодзі розташований на базі колишньої фабрики, а дванадцять його співробітників працюють над створенням умов, максимально сприятливих для розвитку бізнесу в регіоні. Примітно, що подібні структури в Польщі не лише супроводжують бізнесові проекти та залучають капіталовкладення на місці, а й виїжджають з місіями пошуку інвесторів до інших країн. Саме під час таких виїздів було залучено близько 40% усіх інвестицій в регіоні.
— У цьому контексті цікава історія міста Лодзь, — поділилася враженнями Наталія Романова. — Колись воно було центром текстильного виробництва, яке з часом занепало. Згодом місцеві жителі почали засновувати невеликі приватні підприємства. Деякі з них, у тому числі й за рахунок залучення інвестиційних коштів, переросли у доволі потужне виробництво. Тож сьогодні Лодзь має всі шанси відновити свою славу текстильної столиці Польщі. Тут навіть претендують на проведення такої престижної виставки як «Експо – 2020» з питань ревіталізації, тобто відновлення приміщень колишніх підприємств для нових проектів.
Чи не найголовнішою запорукою такого успішного розвитку регіону заступник голови ОДА назвала якісно напрацьовану стратегію. Основними індикаторами створення проектів розвитку при цьому є їх доцільність, ефективність, фінансова оперативність (наявність необхідних коштів), затребуваність у суспільстві та тривалість.
Саме довгострокова перспектива є тим фактором, на який не завжди звертають у нас належну увагу. Так, наприклад, у багатьох польських містах в регіонах було споруджено аеропорти. Але, наприклад, в Лодзі з введенням в дію швидкісної траси пасажиропотік перемістився до столичного летовища, залишивши провінцію у збитках. Тож такі капіталовкладення виявилися на сьогодні не досить вдалими, але, можливо, будуть затребувані завтра. Поки що Лодзь щорічно додає 30 мільйонів злотих на утримання аеропорту. І це попри те, що в Польщі діє надзвичайно жорстка система моніторингу витрачання інвестиційних коштів. Тому ми маємо враховувати польський досвід та ретельно прораховувати не лише швидкість окупності проекту, а і його віддалену перспективу, в тому числі вартість утримання.
Ще один аспект, на якому, на думку Наталії Романової, варто зосередитись, — створення людського капіталу. У Польщі, а віднедавна все частіше і в Україні, гостро постає проблема нестачі кваліфікованих робочих кадрів. Тож їх підготовці, підвищенню професійного рівня має бути присвячено більше так званих "м'яких проектів" з персоналу.
— Чернігівщина вже робить реальні кроки до того, щоб стати дійсно конкурентоздатною в економічному сенсі, більш привабливою для інвесторів, — наголосила заступник голови ОДА.— Обласні держадміністрація та рада у травні поточного року заснували Агенцію регіонального розвитку. І ми маємо надію, що польський досвід дозволить нам уникнути багатьох помилок, пришвидшити процес, підвищити його результативність.
До слова, один з наступних етапів даного проекту передбачає тренінги саме для менеджерів агенцій регіонального розвитку.
Департамент інформаційної діяльності та комунікацій
з громадськістю Чернігівської облдержадміністрації