back

На шляху до Європи: як реформи вплинуть на якість доріг Чернігівщини?

20-03-2017 | 10:19

Вигідне географічне розташування України на шляху основних транзитних потоків між Європою і Азією та розгалужена мережа автомобільних доріг створюють усі передумови для збільшення обсягів транзиту вантажів країною. Проте, українська транспортна галузь конче потребує комплексного розвитку, а якість доріг лишається надзвичайно гострою проблемою. Вони за багатьма параметрами не відповідають потребам суспільства та європейським стандартам, не можуть функціонувати ефективніше, а тому підлягають терміновій модернізації.

 

Децентралізація у дорожньому господарстві: розвиток транспортної інфраструктури та думка громадськості

Один з розділів децентралізації стосується сектору транспортної інфраструктури.

24 лютого поточного року на стратегічній сесії щодо реформування в системі управління дорожнім господарством України відповідні відомства визначили матрицю змін, операційні цілі та завдання до 2020 року.

Новостворена концепція чітко окреслює необхідні етапи реформи у галузі. Зокрема, це забезпечення ефективного функціонування автомобільних доріг; розвиток транспортної інфраструктури для забезпечення перевезень і безпеки дорожнього руху; запровадження незалежного контролю якості доріг; участь громадськості у вирішенні питань місцевого значення тощо.

Напрацьовано і маршрутну карту подальшого просування реформи децентралізації у системі управління дорожнім господарством та активного включення у процес регіонів, міст та громад.

Фактично Концепцію децентралізації у сфері дорожньої інфраструктури розпочнуть реалізовувати у поточному році, однак, зміни у підходах до вирішення проблеми стану доріг уже відчутні як на загальнодержавному, так і на регіональному рівні.

 

Оновлення автошляхів — вперше за останні п’ять років

За інформацією Служби автомобільних доріг у Чернігівській області, минулого року держава виділила кошти на ремонт 20 кілометрів траси М-01 Київ — Чернігів — Нові Яриловичі та майже 36 кілометрів дороги Р-68 Талалаївка — Ічня — Тростянець — Сокиринці — /Н-07/, яка сполучає Ніжин та Ічню. І це лише два найбільших об’єкти з шести.  Варто зауважити, що до цього ремонт таких масштабів здійснювався у 2011 році.

У 2016 — область не лише отримала понад 180 мільйонів гривень на поточні ремонти доріг, а й увійшла до п’ятірки регіонів, які змогли ці кошти освоїти.

Загалом минулоріч на фінансування дорожнього господарства області надійшло майже 411 мільйонів гривень.

За рахунок кредитних коштів, залучених «Укравтодором» під державні гарантії, профінансовано частину проектних робіт з будівництва, реконструкції, капітального та поточного ремонтів.

Свою частку внесли і місцеві бюджети всіх рівнів: роботи з капітального ремонту доріг державного значення — 198 тисяч гривень, поточного середнього ремонту — 580 тисяч, експлуатаційного утримання – понад 9 мільйонів.

Довідково:

Валерій Куліч, голова обласної державної адміністрації: «Дорожнє господарство області поліпшує своє становище: минулоріч облавтодору вдалося повністю ліквідувати заборгованість із заробітної плати працівникам, вперше за багато років Чернігівщина змогла виділити кошти на оновлення шляхів із обласного бюджету, кількість замовлень та об’єм виконаних робіт із ремонтів і реконструкцій доріг збільшується, а галузь у цілому демонструє позитивну динаміку».

Читати також: У новий шлях – із новою дорогою: острянам полагодили асфальт і погодили об’єднання громад

 

За ремонт доріг візьметься і влада, і бізнес

Володимир Гузема, начальник Служби автомобільних доріг в області: «Обласна влада усвідомлює, що поліпшення стану доріг загального користування зміцнює економіку регіону, сприяє розвитку значного туристичного потенціалу області, забезпечує стале вирішення соціальних питань.

Дорожники відчувають підтримку і облдержадміністрації, і обласної ради. Як приклад, у поточному році для виконання робіт з ремонту та експлуатаційного утримання автодоріг загального користування профільною обласною програмою передбачено 450 мільйонів гривень з обласного бюджету, в тому числі 47,94 мільйона на експлуатаційне утримання (ліквідацію ямковості більше 90 тис. м2) на автодорогах місцевого значення. У цю суму також входить частка від так званого «митного експерименту», який досить добре прижився у пілотних областях».

 

Довідково:

Митний експеримент — експеримент із фінансового забезпечення розвитку автомобільних доріг загального користування у всіх областях та місті Києві, а також розвитку дорожньої інфраструктури.

Даний експеримент запроваджено 1 вересня 2015 року у Волинській, Львівській, Одеській, Чернівецькій областях та у Києві.

Його суть — половина від перевиконання надходжень митних платежів направлятиметься на ремонт доріг.

 

За ініціативою голови облдержадміністрації залучатимуться і кошти товаровиробників та представників бізнесу: у 2017 році за ці гроші планується поточний середній ремонт територіальної автодороги загального користування державного значення Т-25-28 Козелець — Бобровиця. Вона є основним автомобільним шляхом, що сполучає Козелецький і Бобровицький райони з обласним центром та іншими містами України.

Автодорогу загальною довжиною 33,4 кілометра ремонтуватимуть за рахунок коштів обласної скарбниці і дольової участі ТОВ «Земля і воля». Наразі проводяться проектно-вишукувальні роботи.

Серед амбітних планів — завершення ремонту автошляху М-01 від Кіптів до Чернігова. У Службі автомобільних доріг для цього не лише готова проектна документація, а й проведені конкурсні торги та підписані контракти з підрядниками. Тож тільки-но держава перерахує кошти, можна буде починати роботи.

Окрім того, дорожники запланували поточні ремонти на дорозі Р-67 Чернігів — Ніжин — Прилуки — Пирятин. Також можливий ремонт на ділянці з чорнощебеневим покриттям траси Н-07 Київ — Суми — Юнаківка.

Цьогоріч на експлуатаційне утримання освітлення автодоріг проведено тендер на понад три мільйони гривень.

Інші тендери на поточний середній ремонт у 2017 році восьми дорожніх об’єктів на загальну суму 121 мільйон гривень були проведені ще минулоріч.

Чернігівщина — одна з перших областей, де реформують ДП «Облавтодор»

Днями ДП «Чернігівський облавтодор» отримав погодження на участь у пілотному проекті з реформування структури.

Про це повідомив очільник підприємства Андрій Тишина: «Для Чернігівщини участь у цьому пілотному проекті є можливістю переформатувати роботу організації з експлуатаційного утримання автодоріг та покращити технічну базу, яка, на жаль, не оновлювалася роками. Важливо, що в нашій області реформа здійснюватиметься за нашими показниками, а не за зразком, що тестувався в іншому регіоні.

«Облавтодору» дали місяць на підготовку пропозицій щодо подальших дій.

Окрім Чернігівщини до пілотного проекту увійшли Донецька та Дніпропетровська області».

 

Довідково:

Дочірнє підприємство «Чернігівський облавтодор» відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія „Автомобільні дороги України“» — генеральна підрядна організація з експлуатаційного утримання автодоріг загального користування в регіоні.

 У структурі — 18 філій, у тому числі 4 дорожньо-експлуатаційні дільниці (ДЕД), 13 райавтодорів, проектно-виробнича філія. В арсеналі підприємства — 9 асфальтобетонних заводів.

 

Про намір включити Чернігівщину до пілотного проекту в. о. голови правління ПАТ «ДАК „Автомобільні дороги України“» Артем Гриненко повідомив під час робочого візиту до області у кінці січня цього року.

За його словами, перед прийняттям остаточного рішення необхідно було ознайомитися з усіма активами «Облавтодору», критично оцінити його фінансовий і технічний стан та зрозуміти, де є прогалини, а де — перспективи.

Зустріч Артема Гриненка з головою Чернігівської ОДА Валерієм Кулічем та начальником Служби автомобільних доріг в області Володимиром Гуземою

 

Артем Гриненко: «Плани реорганізації дуже амбіційні та кардинальні. Ми маємо намір повністю перезавантажити всю діяльність в облавтодорах та їхніх філіях. Крокувати необхідно разом із часом та позбуватися «ручного» керівництва, автоматизувати всі процеси управління: від документообігу — до закупівель. Та щоб не помилитися й проаналізувати правильність тих чи інших реформаторських ініціатив, упроваджувати весь комплекс плануємо спочатку в трьох областях. Завдяки цьому ми зможемо проаналізувати всі ризики та знайти найоптимальніший алгоритм».

 

Всього відразу не буде — але з чогось почати варто

Чернігівщина за площею займає друге місце серед областей України. Протяжність мережі автомобільних доріг загального користування складає понад 7,7 тисячі кілометрів. Загальна потреба у коштах відповідно до нормативів на мережу складає біля 12 мільярдів гривень. Однак фактичне фінансування за останні роки складає не більше 3%.

І лише минулого року показник збільшився до 7%. Тенденція зберігається і в поточному.

Звичайно, цього недостатньо, аби задовольнити усіх користувачів відразу, однак досить, щоб констатувати зрушення з «мертвої точки».

Департамент інформаційної діяльності та комунікацій
з громадськістю Чернігівської облдержадміністрації