17-10-2016 | 14:52
Система надання житлових субсидій населенню постійно вдосконалюється. Це дієвий механізм захисту громадян при удорожчанні комунальних послуг.
Минулого року переваги програми житлових субсидій вже відчули понад 5,5 мільйона домогосподарств в Україні, у тому числі 209 тисяч на Чернігівщині.
Що ж треба знати громадянам, які вже отримують субсидію, та тим, хто ще не використав своє право отримати державну підтримку на оплату житлово-комунальних послуг?
Субсидії на опалювальний період призначатимуться у жовтні
Розрахунок розміру субсидій на опалювальний період 2016–2017 роки проводитиметься після початку опалювального періоду, який в Україні зазвичай починається після 1 жовтня.
Якщо комусь не вийшла субсидія на неопалювальний період, панікувати не варто. Таким родинам у жовтні буде здійснено автоматичний перерахунок на опалювальний період. Жодних додаткових документів подавати не потрібно, система здійснить перерахунок автоматично з урахуванням оплати за опалення – централізоване або індивідуальне.
Органи соціального захисту населення проводитимуть розрахунки на основі нових тарифів та інформації від надавачів послуг – тепло-, газо- та електропостачальних організацій. Інформація про розмір субсидії буде відображена у листопадових платіжках за оплату комунальних послуг.
На опалювальний період 2016–2017 роки житлові субсидії видаватимуться на основі тих критеріїв, які діють на сьогодні. Тобто без урахування наявності депозитів і доходів від їх розміщення в банку, без будь-яких обмежень щодо наявності майна.
Житлова субсидія є безповоротною допомогою Уряду українським сім’ям у сплаті комунальних послуг і призначається на 12 місяців, а її розрахунок проводиться окремо на неопалювальний період і окремо на опалювальний. Повертати її не потрібно, навіть у разі продажу квартири, на яку була оформлена житлова субсидія. Наразі органи соціального захисту населення проводять розрахунки на неопалювальний період.
Субсидія надається на оплату фактично спожитих послуг
Безповоротна допомога Уряду – субсидія – це безготівкова допомога для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг. Якщо газ, тепло чи електроенергію не використано споживачами в межах соціального нормативу за підсумками опалювального періоду, то держава не може залишати на рахунках у монополістів кошти в повному обсязі, якщо послугу людям фактично не надано.
Зекономлені сім’ями на субсидіях кошти залишатимуться на рахунках людей лише в межах одного опалювального періоду. Якщо сім’я використає менше газу, ніж встановлено соціальним нормативом, зекономлені кошти будуть оформлювати у рахунок майбутніх платежів, в тому числі обов’язкової плати за комунальні послуги.
Відтак, вартість неспожитого газу у тепліші місяці опалювального періоду можна використати в разі перевищення норми у холодніший період. Наприклад, якщо сім’я у листопаді спожила на 100 кубів газу менше, ніж встановлено нормою, то цей обсяг газу вона може спожити у холодніші місяці, наприклад, у січні.
Крім того, Уряд приступив до роботи над тим, щоб монетизувати залишки невикористаних субсидій після завершення нового опалювального сезону. Тобто, щоб зекономлена сума житлової субсидії перераховувалася споживачам, які вели енергоефективне домогосподарство, у вигляді грошової премії за енергоефективність.
Нагадаємо, через те, що соціальні нормативи споживання послуг, на які надається субсидія, не відповідали реальному споживанню послуг, в минулий опалювальний період (2015–2016 роки) на рахунках отримувачів субсидій утворилася сума невикористаних субсидій у розмірі понад 10 мільярдів гривень. Через це Уряд був вимушений відкоригувати соціальний норматив, наблизивши його до реального споживання. Так, соціальний норматив на обігрів приміщення зменшено до 5,5 кубометрів газу на кожен квадратний метр опалювальної площі.
Враховуючи обмеженість бюджетних коштів, невикористані суми субсидії – все що перевищувало вартість 100 кубів газу або 150 кіловат електроенергії – у цьому році буде повернуто до Державного бюджету.
Субсидія без «прописки» можлива на підставі договору оренди житла
Безповоротна допомога Уряду у сплаті житлово-комунальних послуг – субсидія – оформлюється виключно на зареєстрованих у житловому приміщенні людей. Однак, Уряд пішов назустріч і тим людям, які не мають офіційної реєстрації, але сплачують комунальні послуги.
Якщо людина не змогла оформити субсидію через відсутність прописки в даному помешканні, але там проживає і сплачує рахунки за тепло, газ, світло й воду, держава забезпечила їй можливість скористатися безповоротною допомогою на підставі договору оренди житла. Рішенням Уряду не визначено жорстких вимог до такого документу: договір не потрібно завіряти нотаріально, достатньо лише двох підписів – власника житла та орендаря.
Такий документ є офіційним підтвердженням права людини на субсидію і повинен братися до уваги місцевими органами соціального захисту населення на користь сім’ї.
У разі збільшення кількості зареєстрованих осіб субсидію не скасовують, а перераховують
Норма, відповідно до якої громадяни зобов’язані інформувати органи соціального захисту населення про зміни у складі сім’ї, діє в Україні з лютого 2015 року. Постановою №635 від 14 вересня 2016 року Кабінет Міністрів України лише конкретизував право управлінь соцзахисту призупинити нарахування субсидій у разі виявлення порушень діючого українського законодавства.
Відтак, якщо громадяни протягом місяця самостійно не повідомили про збільшення кількості зареєстрованих у житловому приміщенні людей, органи соціального захисту населення у разі виявлення такого порушення мають право призупинити, а не скасувати, нарахування допомоги на сплату житлово-комунальних послуг.
Після уточнення інформації перераховується розмір житлової субсидії. У разі збільшення кількості зареєстрованих осіб, в залежності від соціального статусу та доходів людини, що прописалася, субсидія на сім’ю може бути збільшена або зменшена. Позаяк, відповідно до формули розрахунку субсидії, розмір допомоги залежить від сукупного доходу сім'ї: чим більша кількість членів сім'ї та її сукупний дохід, тим меншою є компенсація держави за комунальні послуги.
Пенсіонерам субсидія рахується виходячи лише з розміру щомісячної пенсії, а не сукупного доходу за весь 2015 рік
Пенсіонерам, які перестали працювати у цьому році і не мають інших доходів крім пенсії, при розрахунку розміру субсидії не враховується дохід за весь минулий рік, а береться до уваги лише розмір щомісячної пенсії.
Усім непрацюючим пенсіонерам, які звернуться за призначенням житлових субсидій з вересня цього року, субсидія буде призначена за новими правилами – виходячи лише з розміру щомісячної пенсії, а не сукупного доходу за весь 2015 рік.
Цим рішенням Уряд відреагував на чисельні звернення українців, які у 2015 році працювали і отримували заробітну плату, або, скажімо, зарплату і пенсію, а у 2016 році з тих чи інших причин залишили роботу і отримують єдиний вид доходу – пенсію.
У яких випадках 50 тисяч гривень не перешкода для оформлення субсидії
Продаж квартири чи будинку НЕ входить в перелік критеріїв, які позбавляють права на отримання субсидії. Більше того, про факт продажу квартири громадяни НЕ зобов’язані інформувати органи соціального захисту.
Водночас, звертаємо увагу, що дохід від продажу квартири має бути задекларований у наступному році. Він буде враховуватися при розрахунку розміру субсидії на наступний період, скажімо на 2017–2018 роки.
Якщо родина здійснила покупку, що перевищує 50 тис. грн. на момент отримання субсидії, безповоротну державну допомогу у сплаті житлово-комунальних послуг їй НЕ припинять надавати. Підтвердження цьому є діючий нормативно-правовий акт. Факт такої купівлі впливає на право на призначення субсидії на наступний термін.
На оформлення субсидії також НЕ впливає вартість майна, отриманого у спадок або у подарунок. Цей дохід НЕ включається до сукупного доходу сім’ї і НЕ береться до уваги при розрахунку розміру субсидії.
Також звертаємо увагу, що наявність у власності двох житлових приміщень, двох автомобілів також НЕ впливає на право отримання субсидії. Береться до уваги офіційний дохід, який приносить це майно.
Якщо сім’я придбала квартиру у кредит, то при визначені її права на субсидію враховується сума першого внеску. Якщо ця сума перевищує 50 тисяч гривень, субсидія може бути призначена за рішенням Комісії на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов проживання.
Виключенням також є і медичні послуги. Якщо людина оплатила операцію і сума перевищує 50 тисяч гривень – це НЕ позбавляє її права на субсидію.
Субсидія не призначається у випадку, якщо будь-хто із зареєстрованих у житловому приміщенні членів сім’ї протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії здійснив купівлю земельної ділянки, квартири (будинку), автомобіля, будівельних матеріалів або одноразово оплатив послуги з будівництва, ремонту квартири чи будинку, автомобіля на суму, яка перевищує 50 тисяч гривень. Однак і тут є виключення. Держава готова йти на зустріч тим сім’ям, які реально потребують допомоги у сплаті житлово-комунальних послуг.
Субсидія оформлюється на фактичних, а не на всіх зареєстрованих, мешканців житла
Часто буває так, коли в квартирі чи будинку, де проживають батьки, прописані діти, які фактично там не проживають вже багато років. Зрозуміло, що їхній дохід до обчислення субсидії ніякого відношення не має. Безповоротна допомога Уряду у сплаті житлово-комунальних послуг – субсидія – оформлюється виходячи з кількості фактично проживаючих осіб із числа зареєстрованих мешканців житла.
У такому випадку мешканець квартири при оформленні субсидії, в Декларації про доходи у розділі «склад сім’ї», повинен вказати родичів, котрі зареєстровані, але не живуть з субсидієотримувачем. Зокрема, треба написати: «зареєстровані, але не проживають». Разом із Декларацією треба подати Заяву з проханням розглянути на Комісії питання про нарахування субсидій на фактичну кількість людей, які мешкають у квартирі. А також надати документ, що підтверджує факт непроживання відповідної особи за цією адресою (довідка з місця роботи в іншому місці), (довідка про навчання в іншому місці, про перебування на лікуванні тощо).
На підставі цієї заяви Управління соціального захисту спрямовує в помешкання цього заявника державного соціального інспектора. Він у свою чергу приходить, перевіряє, складає акт. Далі в органі соціального захисту готують подання на Комісію. І Комісія приймає рішення: призначити субсидію, скажімо, не на п’ять чоловік, а на трьох. І це рішення Комісії є обов’язковим до виконання тими житлово-комунальними підприємствами, які є надавачами послуг. Тобто послуги нараховуються не на п’ятьох прописаних, а на трьох реальних мешканців. І доходи для обрахунку субсидії також беруться з трьох замість п’яти членів родини.
Чому безробітним рахують 2 прожиткові мінімуми?
Неофіційні доходи отримує величезна кількість українських домогосподарств. Не сплачуючи нічого в Державний бюджет країни, недоброчесні громадяни хочуть отримати допомогу від держави на оплату житлово-комунальних послуг – субсидію – у максимальному розмірі. І така допомога донедавна їм справді надавалася.
Це несправедливо по відношенню до тих людей, які працюють офіційно, чесно сплачуючи державі податки. За обсягом субсидія, скажімо, у скромної вчительки, яка тяжкою, напруженою працею заробляє гроші і чесно сплачує податки, може бути меншою, ніж у тих, хто не декларує жодної копійки, але при цьому споживає газ, світло і т.д.
Тому зарахуванням двох прожиткових мінімумів – з 1 травня 2016 року – 2900 гривень – держава вирівнює соціальну справедливість між тими, хто справді потребує підтримки в оплаті житлово-комунальних послуг, і тими, хто наче б то не працює, але на якісь то доходи живе.
Тому якщо людина працездатного віку не працює, не служить в армії, не вчиться, їй під час оформлення субсидії з 1 травня 2016 року зараховується не більше двох прожиткових мінімумів – 2900 гривень.
Це стосується лише працездатних осіб. Водночас, є ті, хто насправді перебуває у складних життєвих обставинах. І тоді комісія при розгляді заяв від таких претендентів на субсидію, якщо згадані обставини дійсно підтверджуються, може встановити згадану державну допомогу з урахуванням одного, а не двох прожиткових мінімумів.
Рішення про зарахування 2-х прожиткових мінімумів людям працездатного віку при оформленні субсидії покликане стимулювати населення до праці та офіційного працевлаштування. В такий спосіб держава бореться з тіньовою економікою та прихованою зайнятістю.
За інформацією Кабінету Міністрів України