back

Представники педагогічної громадськості України, Польщі та Австрії обговорили питання управління комплексною системою освіти

09-11-2015 | 16:10

Днями в готелі «Ібіс» м. Києва за участю заступника Міністра освіти і науки Павла Хобзея, заступника Міністра освіти і науки - керівника апарату Олега Дерев'янка відбувся круглий стіл, під час якого освітяни України, Республіки Польщі та Австрійської Республіки обговорили актуальні питання управління освітою в умовах реформи, зокрема, децентралізації системи освіти в Україні.

У заході взяли участь директори обласних департаментів освіти і науки та інститутів післядипломної педагогічної освіти, представники ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України, Національної академії педагогічних наук України, Університету менеджменту освіти; міжнародні експерти - Джерард Ковард, директор організації «КультурКонтакт Австрія»; Трейсі Бьорнс, представник проекту ОБСР «Управління комплексною системою освіти»; Ян Герчинський, представник SKL Інтернешлн в швецько-українському проекті «Підтримка децентралізації в Україні; Майкл Брунфорт, представник Австрійської агенції з дослідження освіти, інновацій і розвитку австрійської шкільної системи.

Чернігівську область на заході представляли заступник начальника Управління освіти і науки облдержадміністрації Микола Конопацький та ректор Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К.Д. Ушинського Анатолій Заліський.

Заступник Міністра освіти і науки Павло Хобзей повідомив про стан процесу децентралізації в українській освіті. «Систему освіти потрібно будувати таким чином, щоб наші діти хотіли жити і навчатись у нашій країні, а не мріяли її покинути», - наголосив Павло Хобзей. Заступник Міністра також зауважив, що українським учителям потрібно дати впевненість, що про них дбають та, що вони не кинуті напризволяще.

Заступник Міністра розповів про ключові засади проекту закону «Про освіту», зокрема, про автономію закладів освіти, розділення функцій управління та контролю, про конкурс директорів та нові вимоги до них. Павло Хобзей також зупинився на питанні ліцензування загальноосвітніх навчальних закладів та підкреслив, що позашкільна неформальна освіта ліцензуватися не буде. За словами заступника Міністра, децентралізація на місцях дає більше повноважень, але в той же час покладає велику відповідальність.

У свою чергу, заступник Міністра освіти і науки – керівник апарату Олег Дерев’янко підкреслив важливість зустрічі освітян України, що організована за підтримки іноземних партнерів та зазначив, що вони дають змогу обмінюватись досвідом в галузі освіти з закордонними колегами. «Для нас дуже актуально вивчення досвіду Австрії, де вже реалізовано ті плани, які ми б хотіли втілити в українській освіті», - підкреслив Олег Дерев’янко.

Трейсі Бьорнс презентувала проект ОЕСР «Управління комплексною системою освіти». Вона проаналізувала фактори, які мають вирішальне значення в процесі зміни управлінських структур у системі освіти за допомогою порівняльного дослідження країн, що брали участь у проекті ОЕСР. Доповідач зупинилася також на питанні впливу децентралізації на роль центрального та місцевих інститутів управління освітою. На її думку, для децентралізації управління потрібно багато нових навичок. Зокрема, треба навчити вчителів та директорів, як в нових умовах здобувати знання та розвивати свій власний потенціал. І не забувати, що систему освіти треба будувати таким чином, щоб потім непотрібно було її змінювати кожні декілька років.

Представник SKL Інтернешнл Ян Герчинський представив швецько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» та розповів про найважливіші аспекти польського досвіду у децентралізації освіти. Він розкрив три основні напрямки, які при проведенні децентралізації потребують далекосяжних реформ на центральному рівні: управління освітою, фінансування освіти та якісний збір даних в освіті. Ян Герчинський зазначив, що до процесу децентралізації в країні в галузі освіти існувала так звана «освітня вертикаль», де була пряма звітність шкіл через районні та обласні відділи освіти перед Міністерством освіти і науки. Але після проведених заходів, спрямованих на децентралізацію в освіті, такої вертикалі вже нема. «Місцеві управління автономні та мають свій незалежний бюджет», - наголосив експерт.

Представник Австрійської агенції з дослідження освіти, інновацій і розвитку австрійської шкільної системи Майкл Брунфорт поінформував про систему оцінювання якості освіти в Австрії та її розвиток.

Директор ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України Наталія Вяткіна висловила особливу вдячність австрійським та польським партнерам за допомогу у підготовці конференції, яка, безумовно, сприятиме кращому сприйняттю освітянами України ключових елементів майбутніх змін в системі управління освітою  на прикладі уроків реформування галузі в Австрії та Польщі.

Після офіційних виступів освітяни мали змогу поспілкуватись, обмінятись контактами та обговорити у тісному колі найбільш хвилюючі проблеми.






Прес-служба Управління освіти і науки ОДА