08-07-2011 | 17:26
8 липня під головуванням заступника голови облдержадміністрації Наталії Білоус відбулося чергове засідання робочої групи з питань реалізації основних напрямків вдосконалення системи соціальних виплат населенню.
Робоча група обговорила демографічні тенденції Чернігівської області, про які розповіла начальник відділу соціальної статистики головного управління статистики у Чернігівській області Наталія Устименко.
За її словами, динаміка показників чисельності населення є визначальною демографічною характеристикою регіону.
На Чернігівщині з 1966 р. відбувається процес депопуляції систематичне зменшення чисельності населення як наслідок звуженого його відтворення, коли наступні покоління менш чисельні від попередніх.
За період після першого Всеукраїнського перепису населення 2001р. область втратила 147,1 тис. осіб (11,8%). На 1 січня 2011р. загальна кількість наявного населення області становила 1098,2 тис. осіб. Упродовж 2010р. чисельність населення скоротилася на 11,5 тис. осіб.
Головним фактором зменшення чисельності населення є його природне скорочення. Порівняно з 2009р., розмір цього показника зменшився на 145 осіб (на 1,2%) і у 2010р. склав 11,5 тис. осіб, або 10,5 у розрахунку на 1000 жителів. У 2010р. в області відбулося зменшення показників народжуваності порівняно з 2009р. Упродовж минулого року народилася 10091 дитина (6577 – у міських поселеннях та 3514 – у сільській місцевості), що на 4,2% менше, ніж у 2009р. Серед народжених – 5184 хлопчики і 4907 дівчаток.
Значним фактором скорочення чисельності населення області є смертність. За минулий рік померло 21644 особи (9936 – у міських поселеннях, 11708 – у сільській місцевості),що на 2,6% менше, ніж у 2009р. Показник смертності зменшився за минулий рік із 19,9‰ до 19,6‰
У віковій структурі населення Чернігівщини домінують негативні тенденції, що зумовили найвищий в Україні рівень демографічної старості жителів області, середній вік яких на 1 січня 2011р. становив 42,8 року. Середній вік українців – 40,3 року.
Інший чинник, що впливає на зміни чисельності населення та формування його складу – це міграційні процеси. Міграційна мобільність жителів області тривалий час характеризувалася зниженням загальних обсягів та від’ємним сальдо міграції.
Довготривале збільшення обсягів природного скорочення населення області викликало глибокі порушення процесів його відтворення. Внаслідок цього чисельність населення Чернігівщини неухильно зменшується. Це зумовлене як внутрішніми, так і зовнішніми факторами.
Внутрішні фактори пов’язані з особливостями статево-вікової структури населення області, а зовнішні з погіршенням рівня й умов життя, якості й ефективності роботи соціальних служб, органів охорони здоров’я тощо.
За умов практичного вичерпання потенціалу демографічного зростання, єдиною можливістю нарощення чисельності населення залишається активна міграційна політика. Саме міграційний приплив може компенсувати природне скорочення населення й забезпечити збалансування його статево-вікової структури.
Для початку позитивних зрушень у процесах відтворення населення необхідна розробка довгострокової цілеспрямованої соціально-економічної політики.
Про стан призначення та виплати всіх видів державних соціальних допомог по області за підсумками І півріччя 2011 року йшлося у виступі заступника начальника головного управління праці та соціального захисту населення облдержадміністрації Інни Снегерьової.
Як повідомила Інна Снегерьова, станом на 01.07.2011 державні соціальні допомоги по області отримує близько 69,2 тис. осіб. На виплату всіх видів державних соціальних допомог сім’ям з дітьми, малозабезпеченим сім’ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам та тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме з державного бюджету на 2011 рік виділено 583,3 млн грн, що на 18 % більше ніж у 2010 році. З початку року спрямовано субвенції з державного бюджету на загальну суму 284,4 млн гривень.
Так, на виплату державної допомоги відповідно до Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» з початку року спрямовано 219,0 млн грн, що на 24,3 % більше, ніж за відповідний період минулого року. Кількість отримувачів даного виду допомоги постійно зростає і на даний час становить 56,2 тис. осіб.
Виходячи з переліку всіх видів допомог, які виплачуються відповідно до зазначеного закону, видатки на виплату допомоги при народженні дитини становлять 53,4 % від загальної суми фінансування. На даний час на виплату допомоги при народженні дитини спрямовано 116,9 млн гривень. Допомогу при народженні дитини отримує 14,5 тис. осіб.
В області налічується 1523 малозабезпечені сім’ї, в яких виховується 3,0 тис. дітей до 18 років, із них 559 – багатодітних сімей, де виховується 2,1 тис. дітей. Середній розмір допомоги багатодітній малозабезпеченій сім’ї становить 1199 гривень.
Відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам» майже 9,4 тис. осіб отримують державну соціальну допомогу. Із загальної кількості отримувачів 6,1 тис. осіб це інваліди з дитинства, яким вже встановлено групу інвалідності та 3,3 тис. осіб – діти-інваліди. На виплату допомоги з початку року спрямовано 51,9 млн грн, що на 15,7 % більше ніж за аналогічний період минулого року.
На виплату тимчасової допомоги з початку року спрямовано 4,8 млн. грн. Допомогу отримує майже 2,0 тис. осіб.
Станом на 01.07.2011 року в області функціонує 158 прийомних сімей, в яких виховується 245 дітей та 10 будинків сімейного типу, в яких виховується 66 дітей. На виплату державної допомоги з початку року спрямовано 4,2 млн гривень. Це єдиний вид допомоги по якому на даний час існує заборгованість по виплаті в суму 149,5 тис. гривень. Також учасники наради обговорили результати виконання завдань, поставлених структурним підрозділам обласної державної адміністрації та територіальним підрозділам центральних органів виконавчої влади постановою Кабінету Міністрів України від 16.02.2011 № 121 «Про затвердження Положення про Централізований банк даних з проблем інвалідності». Це положення визначає операторів центрального, регіонального та місцевого рівнів, та їх повноваження щодо наповнення ЦБІ.
Згідно з постановою, зокрема, заклади охорони здоров’я повинні здійснювати наповнення ЦБІ інформацією про характер і причини інвалідності, даними індивідуальних програм реабілітації інвалідів та іншою інформацією в межах повноважень.
Доступ до Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснюється Міністерством соціальної політики України з наданням кожному користувачу індивідуального логіну та паролю.
Оскільки на даний час ще вивчається питання можливості надання доступу до Централізованого банку даних з проблем інвалідності закладам охорони здоров’я, майже увесь тягар роботи по наповненню ЦБІ лягає на органах праці та соціального захисту населення.
Тому для виконання постанови Кабінету Міністрів України робоча група вирішила рекомендувати регіональним органам виконавчої влади звернутися до центральних органів влади задля вирішення питання отримання доступу до Централізованого банку даних з проблем інвалідності.