14-09-2015 | 10:28
6 серпня 2015 року Президент України підписав прийнятий Верховною Радою Закон України «Про місцеві вибори» від 14 липня ц. р. № 595-VIII.
Розглянемо основні нововведення цього законодавчого акту та механізм їх дії у правовому полі.
Про участь у виборах
Рішення про участь у місцевих виборах приймає керівний орган партії у період до 19 вересня. У разі відсутності такого рішення партія не братиме участі у виборчих перегонах.
Не пізніше 20 вересня Центральна виборча комісія оприлюднює список партій, які візьмуть участь у місцевих виборах. З 20-го по 30-е вересня буде проходити офіційне висунення кандидатів від партій.
Порядок висунення кандидатів
Тільки від партій. Самовисування можливе лише на посади сільського, селищного, міського голови, старости та депутатів сільських і селищних рад. Тобто, у селах і селищах з населенням до 90 тисяч вибори відбуватимуться за звичною мажоритарною системою.
Депутатом районної, міської та обласної ради можна стати лише у разі висунення від партії. Партія може висунути кандидатом свого члена або безпартійну особу, але не представника іншої політичної сили.
Змінилася і схема висунення кандидатів від партійних організацій. Так, обласна партійна організація має право пропонувати список кандидатів до відповідної обласної ради. До рад інших рівнів (міської, сільської) — ні.
У повноваженнях районної організації партії є певні відмінності. Районна організація має право висувати кандидатів у депутати районної, міської (для міст районного значення) та по одному кандидату в депутати сільських і селищних рад, а також по одному кандидату на посаду сільських, селищних, міських голів.
Міська партійна організація міста районного значення має право висувати одного кандидата на посаду міського голови, список кандидатів до відповідної міської ради, по одному кандидату на посади сільського, селищного, міського голови та по одному кандидату до сільських, селищних рад.
Водночас, міська парторганізація не має права висувати список кандидатів у депутати міської ради та міського голови, якщо такий список вже висунуто на районному рівні.
Щодо можливостей балотування до рад
Одна й та сама особа може бути кандидатом до рад різних рівнів (сільської, районної, обласної) та кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови або старости. Але одночасне висування до рад одного рівня, наприклад, кількох районів чи областей, заборонене. Також виключається висування від кількох партій: тобто або на всі посади самовисування, або висування тільки партією і тільки від однієї.
Про формування виборчих списків
Змінився принцип формування виборчих списків. За новим законом списки кандидатів затверджуються місцевими парторганізаціями, але їх обов'язково погоджує центральний керівний орган партії. Недотримання цієї вимоги тягне за собою відмову в реєстрації кандидатів.
Кількість депутатів місцевих рад
Кількість обранців визначатимуть за чисельністю виборців.
Згідно зі ст. 16 Закону України «Про місцеві вибори» загальний склад (кількість депутатів) місцевої ради становить при чисельності виборців:
1. до 1 тисячі виборців — 12 депутатів;
2. від 1 тисячі до 3 тисяч виборців — 14 депутатів;
3. від 3 тисяч до 5 тисяч виборців — 22 депутати;
4. від 5 тисяч до 20 тисяч виборців — 26 депутатів;
5. від 20 тисяч до 50 тисяч виборців — 34 депутати;
6. від 50 тисяч до 100 тисяч виборців — 36 депутатів;
7. від 100 тисяч до 250 тисяч виборців — 42 депутати;
Наприклад, у м. Чернігові, де, станом на 31 серпня 2015 року налічується 229 тисяч виборців, у міській раді буде представлено 42 депутати (зараз — 50).
Іще приклад — у селищі Талалаївка на Чернігівщині, де виборців трохи більше 4 тисяч, кількість представників у селищній раді становитиме 22 (зараз — 25).
Формування виборчих округів
Торкнулися зміни і процесу формування виборчих округів. Відповідно до законодавства, межі нових округів мають бути оголошені не пізніше 16-19 вересня.
Межі округів для виборів депутатів місцевих рад будуть повністю змінені. Кожна адміністративно-територіальна одиниця поділяється на таку кількість округів, яка відповідає кількості депутатів ради відповідного рівня.
В округах повинна бути приблизно однакова кількість виборців. Партійні організації можуть висувати у кожному окрузі лише по одному депутату. Хоча ця норма не є обов’язковою, тоді в бюлетені буде лише назва партії і перший номер списку.
Щодо виборів у великих і малих населених пунктах
У містах, де проживає більше 90 тисяч виборців (у нашій області це тільки м. Чернігів) вибори проходитимуть за пропорційною системою абсолютної більшості. Тобто кандидат повинен набрати 50%+1 голос від загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні.
Якщо ж жоден кандидат не набирає у першому турі таку кількість голосів виборців, проводиться другий тур.
Міські голови висуваються тільки від партій, самовисування законодавством не передбачене.
У містах, де кількість виборців менша 90 тисяч, діятиме мажоритарна система відносної більшості — перемагає той кандидат, який набирає найбільше голосів.
Прохідний відсоток
Виборчий бар’єр для проходження партій до місцевих рад збільшили з 3% до 5%. Таким чином, він зрівнявся з прохідним відсотком на виборах до Верховної Ради, де ця норма діє з 2012 року.
Ще одним важливим моментом є дата реєстрації партій. Згідно з новим законодавством, дата реєстрації партії для участі у виборах не має значення (скасовано вимогу щодо реєстрації партії за рік чи за півроку до виборів, як було раніше).
Зміст бюлетеня
Змінилася і форма подачі інформації у бюлетені.
Під час голосування виборці отримають до 5 бюлетенів.
На бюлетені буде позначено прізвище кандидата, а навпроти — назва партії, від якої він висувається. Таким чином відбуватиметься одночасне голосування за кандидата і за партію. Виборець одночасно, однією галочкою (!) голосуватиме і за партію, і за лідера списку, і за кандидата в окрузі (якщо такий є).
Нове слово — рейтинг
Далі, при розподілі мандатів відповідної ради, черговість кандидатів у списку визначатиметься за зменшенням відсотку голосів виборців, отриманих кандидатом у своєму окрузі.
Так, якщо партія набрала 5% голосів, кількість кандидатів, які пройшли від неї, визначається відповідно до кількості голосів, поданих безпосередньо за депутата в окремому окрузі.
У результаті, до ради проходять ті кандидати від партії, хто отримав найбільшу підтримку виборців, а не ті, кого партія поставила на перші місця у списку.
Нові європейські норми
Вперше до Закону введено європейську норму щодо присутності у списку партії не менше 30% представників однієї статі.
Чітко визначено і норми щодо максимального представництва територіальної одиниці у складі ради.
Наприклад, у складі обласної ради кількісне представництво від одного міста чи району не може перевищувати 20% від загального складу відповідної ради. Тобто, при визначенні меж виборчих округів буде братися до уваги показник 20 %. Кількість округів більшого населеного пункту, де кількість виборців більша, ніж у інших громадах, не може перевищувати зазначеного відсотка.
Також у новому Законі передбачено механізм відкликання народного обранця та сільського, селищного, міського голови. Цей механізм діє за участю ініціативної групи, територіальної виборчої комісії та вищого керівного органу партії. Орієнтовно така ж процедура передбачена і для відкликання депутатів місцевих рад. Щоправда, використовувати цей механізм можна не раніше, ніж через рік після обрання. Причому, остаточне рішення щодо відкликання залишається за керівництвом партії.
Як голосуватимуть переселенці
Згідно з п. 3 ст. 3 Закону України «Про місцеві вибори» «належність громадянина до відповідної територіальної громади та проживання його на відповідній території визначається його зареєстрованим місцем проживання».
Крім того, згідно з п. 3 ст. 30 цього ж Закону «виборець, який на день виборів перебуває за межами населеного пункту, в якому він проживає, участі у місцевих виборах не бере». Таким чином, переселенці з тимчасово окупованих територій та зони проведення АТО не мають права брати участь у голосуванні на місцевих виборах (їх в області офіційно близьо 9,5 тис осіб).
Додаток: інфографіка «Що змінив новий Закон „Про місцеві вибори”». Інфографіка Українського кризового медіа-центру. Дизайн — Марк Канарський.
Підготовлено на основі Закону України
«Про місцеві вибори»