back

21-05-2010 | 15:43

Про виконання плану роботи Комітету з економічних реформ та його робочих груп

Доповідь відповідального секретаря
Комітету з економічних реформ,
заступника голови облдержадміністрації
Н.В. Білоус
(на засіданні Комітету 21 травня 2010 р.)

Шановні члени Комітету, запрошені!

За час, що пройшов після нашого першого організаційного засідання проводилась робота, спрямована на організаційне забезпечення діяльності комітету, висвітлення його діяльності та напрацювання пропозицій до Національної програми економічних реформ.

Зокрема, проведено 9 засідань робочих груп, за результатами роботи яких сформульовано пропозиції по 19 напрямах. Налагоджено оперативну співпрацю з координаторами напрямів Національної програми економічних реформ та виконавчим секретарем Національного комітету з економічних реформ (Іриною Акімовою).

На сайті облдержадміністрації запроваджена рубрика Регіональний комітет з економічних реформ, яка постійно поповнюється матеріалами щодо роботи Комітету та пропозиціями його робочих груп. Розміщено також посилання на рубрику Комітет економічних реформ Офіційного сайту Президента. Інформація про роботу Комітету щотижнево надається Адміністрації Президента України.

За цей час проведено засідання усіх робочих груп, на яких обговорювались найнагальніші проблеми розвитку регіону та спільно готувались пропозиції до Національної програми економічних реформ. Всі вони оперативно передавались для розгляду та врахування Національному комітету.

Зокрема, за результатами засідань групи «Технологічна модернізація економіки і розвиток інфраструктури» були направлені пропозиції за такими напрямками:

«Програми розвитку перспективних секторів» - в цій сфері, зокрема, пропонувалось на державному рівні забезпечити розвиток системи фінансово-кредитної підтримки реалізації конкурентоспроможних інвестиційних та інноваційних програм і проектів, впровадження відповідно до норм Європейського Союзу та СОТ прозорого та ефективного механізму стимулювання та державної підтримки провадження інвестиційної та інноваційної діяльності суб`єктами господарювання шляхом надання державної підтримки для реалізації інвестиційних та інноваційних програм і проектів за пріоритетними напрямами інноваційної діяльності, зокрема здешевлення банківських кредитів, наданих для реалізації таких проектів, забезпечення стимулюючої ролі амортизаційної політики в оновленні основних фондів.

На місцевому рівні протягом 2010 року заплановано розробити Обласну програму науково-технічного і інноваційного розвитку на 2011-2015 роки.

У напрямку «Програми розвитку інфраструктурних секторів» були надані пропозиції щодо врегулювання законодавства у сфері землевідведення та дорожнього будівництва.

В частині удосконалення організації пасажирських автоперевезень запропоновано внести деякі зміни до Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування та Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту щодо легалізації тіньових пасажирських перевезень.

Також наші пропозиції стосувались запровадження пільгового кредитування придбання автобусів, обладнаних для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями та придбання зазначених транспортних засобів у лізинг, удосконалення механізму обліку та проведення розрахунків з компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян на міжрайонних і міжміських автобусних маршрутах загального користування.

У напрямку «Розвиток добувної промисловості» були надані пропозиції по відродженню торф’яної промисловості.

Вирішенню проблем торф’яної галузі сприяла б розробка державної програми, яка б передбачала упровадження нових і удосконалення існуючих технологій і устаткування для видобутку, переробки і використання торфу для виробництва теплової й електричної енергії, у сільському господарстві; взаємодію центральних та місцевих органів виконавчої влади, підприємств та наукових організацій з цього питання.

Питання реформування нафтогазової галузі детально будуть розглянуті на засіданні обласної науково-технічної ради, яка теж відбудеться сьогодні, але дещо пізніше. Вирішення накопичених тут цілої низки проблем повинно бути спрямовано на нарощування та освоєння вуглеводневих ресурсів.

У сфері житлово-комунального господарства з метою підвищення надійності та якості надання послуг пропонується розробити пакет нових законів та внести зміни до існуючих нормативно-правових актів.

Робочою групою «Реформа соціальної сфери і підвищення якості життя» запропоновані пропозиції щодо підвищення ефективності соціальних пільг, їх адресності та соціальної справедливості, реформування пенсійної системи, посилення захисту трудових прав найманих працівників, підвищення зайнятості сільського населення, усунення дисбалансу попиту і пропозиції робочої сили на ринку праці, легалізації робочих місць.

Робочою групою «Розвиток гуманітарної сфери» розглядались пропозиції щодо реформування освіти.

Серед них - подальша реалізація державної програми «Шкільний автобус», фінансування з Державного бюджету у вигляді субвенцій місцевим бюджетам на зміцнення матеріально-технічної бази закладів освіти, зокрема придбання сучасних засобів навчання, новітніх навчально-методичних та інформаційних технологій; вдосконалення формули розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів, збільшивши коефіцієнт приведення кількості учнів загальноосвітніх навчальних закладів .

З метою надання якісних освітніх послуг та забезпечення рівного доступу до якісної освіти ми пропонуємо спрямовувати на розвиток галузі не менше 10% національного доходу (що дорівнює майже 8,5 % валового внутрішнього продукту), як це передбачено Законом України «Про освіту».

Робочою групою «Регіональний економічний розвиток» запропоновані пропозиції стосовно розвитку сільського господарства та земельної реформи, запропоновані основні принципи проведення реформ спиртової галузі. На наш погляд, реформа цієї галузі повинна проводитись за рахунок: реструктуризації та перепрофілювання частини спиртових заводів на виробництво конкурентоспроможної продукції та продукції технічного призначення, оновлення виробництва, впровадження ефективних ресурсозберігаючих та екологічно безпечних технологій.

Ще одним важливим блоком питань цієї групи є ті, що стосуються зростання економічної самодостатності місцевих громад. Це і прискорення прийняття нової редакції Бюджетного кодексу України та внесення змін в податкове законодавство в частині розширення бази для формування місцевих бюджетів.

З метою підвищення конкурентоспроможності регіонів нами надані пропозиції щодо розвитку малих міст, основною з яких є розроблення нової Загальнодержавної програми розвитку малих міст на 2011-2015 роки з поширенням її дії на селища міського типу та визначення механізму її фінансування, прийняття закону «Про території перспективного розвитку» та врахування в ньому наших зауважень, а також відновлення дії режиму пільгового оподаткування на територіях пріоритетного розвитку семи північних районів області.

Найчисельніша за складом група «Сталий економічний розвиток, бізнес клімат та інвестиції. Міжнародна інтеграція і співпраця» напрацювала ряд пропозицій спрямованих на оздоровлення фінансової сфери та активізацію економічної діяльності.

У напрямку «Стабілізація державних фінансів» механізмами реформи вбачається зміцнення фінансової бази місцевих бюджетів шляхом удосконалення системи регулювання міжбюджетних відносин, запровадження планування місцевих бюджетів на середньострокову перспективу та посилення їх інвестиційної складової, забезпечення прозорості бюджетного процесу на всіх стадіях формування та виконання.

Пропозиції, які стосуються дерегуляції і розвитку малого і середнього бізнесу обговорювались робочою групою спільно з членами обласної координаційної ради з питань розвитку підприємництва. Тому наші пропозиції виходили із підприємницького середовища.

Хочу повідомити, що пропозиція регіонального комітету щодо удосконалення спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності набула відгуку в кінці минулого тижня (13 травня 2010 року) на робочій зустрічі Віце-прем’єр-міністра України С.Л. Тігіпка з підприємцями та їх громадськими об’єднаннями.

На зустрічі було почуто усіх представників бізнесу та враховуючи важливість цього питання Віце-прем’єр-міністром України запропоновано підприємцям вже 21 травня цього року, на засідання Ради підприємців при Кабінеті Міністрів України, вийти з конкретними пропозиціями щодо скасування перешкод для бізнесу, а також з інформацією про досвід спрощеної системи в інших країнах.

Робота у цьому напрямку продовжується.

З метою активізації інвестиційної діяльності було запропоновано ряд кроків щодо врегулювання та удосконалення економіко-правових аспектів залучення інвестицій, у тому числі іноземних. Серед найважливіших - спрощення дозвільних процедур щодо землевідведення під будівництво та введення в експлуатацію об’єктів. Ця проблема наболіла, адже відсутність механізму проведення земельних торгів більше двох останніх років фактично зупинила інвестиційну активність. Разом з тим вселяє надію, що відповідно до статті 80 Закону України «Про Державний бюджет на 2010 рік» (визначає, що до прийняття відповідного закону продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності здійснюється у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України), Уряд активно взявся за усунення цієї проблеми і передбачає розробити порядок проведення земельних торгів до кінця травня п.р.

Це ще один приклад того, що до наших пропозицій і проблем прислухаються і враховують.

Також давно назріло питання скасування дії розпорядження КМУ від 10.04.08 № 610-р щодо заборони відведення земельних ділянок лісового фонду, яке ставить під загрозу реалізацію інвестиційного проекту ТОВ «Папернянський кар’єр скляних пісків», яке має спеціальний дозвіл на користування надрами Грибово-Руднянського родовища кварцових пісків, але не може приступити до його освоєння. Державним комітетом України із земельних ресурсів підготовлено проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Про погодження місця розташування земельних ділянок», який направлено на узгодження до зацікавлених центральних органів виконавчої влади та в установленому порядку буде внесено на розгляд Кабінету Міністрів України. Сподіваємось, що з прийняттям довгоочікуваного розпорядження КМУ впровадження інвестиційного проекту ТОВ «Папернянський кар’єр скляних пісків» по будівництву цеху по збагачуванню кварцового піску значно прискориться.

На місцевому рівні з метою активізації інвестиційної діяльності передбачається розроблення проекту програми інвестиційного розвитку області на 2011-2015 роки.

У минулому місяці у рамках робочої групи Сталий економічний розвиток, бізнес клімат та інвестиції. Міжнародна інтеграція і співпраця» проведено масштабну нараду з провідними експортерами області, де було вислухано їх основні проблеми та запропоновані конкретні пропозиції до програми економічних реформ щодо удосконалення нормативно-правової бази зовнішньоекономічної діяльності, забезпечення всебічної підтримки, страхування і розвитку експорту, заохочення національних виробників до ведення зовнішньоекономічної діяльності, а також розроблення державної цільової програми підтримки українського експорту.

Звичайно ж, основна проблема експортерів – це суттєва заборгованість бюджету з повернення ПДВ.

Хочу зазначити, що часткове вирішення цієї проблеми передбачено статтею 25 Державного бюджету на 2010 рік, відповідно до якої відшкодування податку на додану вартість платникам, у яких суми податку задекларовані до відшкодування до 1 травня 2010 року, підтверджені перевірками та не відшкодовані на дату набуття чинності цим Законом, буде здійснюватись шляхом оформлення облігаціями внутрішньої державної позики з терміном обігу п`ять років. Порядок випуску, обігу, погашення зазначених облігацій внутрішньої державної позики, а також нарахування процентів на них затверджується Кабінетом Міністрів України, при цьому має бути забезпечено рівність умов для всіх платників податку щодо визначення способу відшкодування податку на додану вартість, добровільність здійснення такого відшкодування та зацікавленість усіх платників податку.

Шостою робочою групою «Законодавче та інституційне забезпечення реформ» до Національного комітету були надані пропозиції за напрямками «Реформа виконавчої влади» та «Реформа державної служби». Це, зокрема, прийняття Адміністративно-процедурного кодексу та видання відповідних підзаконних нормативно-правових актів, перегляд та внесення відповідних змін до Законів України «Про місцеві державні адміністрації», «Про звернення громадян», «Про інформацію» та Кодексу адміністративного судочинства України.

Забезпеченню подальшого розвитку законодавства з питань державної служби сприятиме якнайшвидше прийняття нової редакції Закону України "Про державну службу", розроблення проектів підзаконних актів, необхідних для його впровадження, а також законопроектів, необхідних для врегулювання конфлікту інтересів, професійної етики державного службовця, які ґрунтуються на програмі розвитку державної служби на 2005-2010 роки.

Як бачите, роботи проведено багато, і головне, починають з’являтися її перші результати, які знаходять своє відображення як в прийнятих нормативно-правових актах, так і в їх проектах. Сподіваюсь, що так же плідно ми з вами будемо працювати і в подальшому.

Тим більше, що у червні має бути презентована Національна програма економічних реформ. І тоді нашим головним завданням стане напрацювання пропозицій щодо реалізації цієї програми на регіональному рівні.

Деякі реформи вже закладені у Державній Програмі економічного і соціального розвитку України на 2010 рік, яка вперше за історію незалежної України прийнята вчора Верховною Радою України як закон.

Відповідно до результатів соціально-економічного розвитку країни, наявних проблем та впливу очікуваних змін зовнішньополітичної і зовнішньоекономічної ситуації на національну економіку у Державній програмі визначено термінові антикризові заходи Кабінету Міністрів та цілі, пріоритети соціально-економічного розвитку України.

З

а перші сто днів роботи Уряд поставив завдання вивести економіку із загрозливого фінансового стану (включаючи Пенсійний фонд) та кредитного колапсу, відновити інвестування економіки, а також співпрацю з міжнародними фінансовими організаціями.

Водночас, планується здійснити низку заходів, спрямованих на боротьбу з бідністю, що активізує споживчий попит широких верств населення. Нарощення інвестицій в модернізацію економіки та розширення внутрішнього ринку стануть опорою для відновлення стійкого зростання економіки як в 2010 році, так і в майбутньому.

Першим Пріоритетом є оздоровлення державних фінансів, однією з головних задач у цьому напрямі була підготовка реалістичного та збалансованого бюджету на 2010 рік.

Основні напрямки дії:

- Підвищення ефективності бюджетних витрат та встановлення жорсткої їх економії.

- Покращення фінансової стійкості паливно-енергетичного комплексу.

- Оптимізація фіскального навантаження на реальний сектор економіки. Зокрема, заплановано підготувати проект Податкового кодексу.

- Зменшення дефіциту Пенсійного фонду.

- Відновлення приватизаційних процесів великих підприємств.

- Впорядкування надання адміністративних послуг. До речі, пропозицію щодо необхідності врегулювання даного питання ми теж направляли Національному комітету.

Другим Пріоритетом визначено оздоровлення банківської системи.

Основним завданням тут є створення інституціональних передумов для відновлення довіри населення до банківської системи та розблокування кредитування реального сектору економіки, зростання депозитів.

Основні напрямки дії:

- Запровадження механізмів ефективного управління у державних банках та банках, капіталізованих за участю держави.

- Консолідація банківської системи.

- Зміцнення системи гарантування вкладів фізичних осіб.

Третім пріоритетом є стимулювання притоку інвестицій.

Головні дії Уряду будуть зосереджені на реалізації за участю міжнародних фінансових організацій проектів, пов’язаних з проведенням в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу, «зеленими» інвестиціями, програм підвищення енергоефективності, модернізації транспортної та муніципальної інфраструктури.

Водночас, Уряд активізує діяльність з поліпшення інвестиційного клімату та створить умови для залучення інвестицій через механізм державно-приватного партнерства як на загальнодержавному, так і на регіональному рівні.

Основним завданням є створення сприятливих умов для залучення інвестицій.

Основні напрямки дії:

- Реалізація інфраструктурних проектів.

- Дерегуляція підприємницької діяльності.

- Стимулювання регіональних «точок зростання» економіки та залучення інвестицій.

- Забезпечення подальшої інтеграції України у європейську та світову економічні системи.

Хочу зазначити, що в Державній програмі економічного і соціального розвитку України на 2010 рік були враховані і пропозиції регіонів, які нещодавно надавала облдержадміністрація.

Зараз ми працюємо над основними прогнозними показниками розвитку області на 2011 рік, які будуть враховані у Програмі економічного і соціального розвитку України наступного року. Її проект разом з проектом Держбюджету відповідно до законодавства повинні бути подані Верховній раді до 15 вересня цього року.

Насамкінець хочу подякувати за плідну роботу всім членам Комітету, координаторам напрямків, особам, відповідальним за організацію роботи груп Комітету і сподіваюсь, що і надалі наша співпраця продовжиться у такому ж режимі.