back

Андрій Прокопенко: Прозора організація залізничних перевезень суттєво знизить витрати зерновиробників

07-07-2020 | 08:00

Учора, 6 липня, голова Чернігівської ОДА Андрій Прокопенко разом з першим заступником Віталієм Загайним провели робочу зустріч з представниками виробників зерна Ічнянщини Віктором Кияновським та Юрієм Щукліним. В ході зустрічі обговорили проблеми, які виникають у чернігівських аграріїв під час транспортування зібраного врожаю до портів.

-    Проблема актуальна і вимагає вирішення вже не один рік. Оскільки наша область найбільш віддалена від Чорноморських портів, то для аграріїв це додаткові витрати на логістику, - зазначив Андрій Прокопенко. - Особливої уваги заслуговує постійна загроза неотримання доступу зерновиробників до послуги залізничних перевезень і, відповідно, вивезення врожаю.

Не зважаючи на профіцит вагонів-зерновозів АТ “Укрзалізниця” продовжує підтримувати невизначеність з розподілом провізної здатності. Така ситуація здійснюється з метою підвищення вартості вагонів, в тому числі приватного парку.

Складові витрат зерновиробника по доставці 1 вагона до портів розподіляються наступним чином:
1.    19 100 гривень - залізничний тариф по маршруту Ічня – Миколаїв.
2.    1 136 гривень - ставка за користування зерновозом.
3.    1 864 гривень - аукціон Prozorro
4.    10 000 гривень – комісія посередника (зона можливої корупції).

Сумарно аграрії переплачують посередникам сотні мільйонів гривень.

Основна проблема полягає в тому, що пропускна здатність вантажних перевезень в зоні припортових станцій складає 1800 вагонів на добу. І саме тут виникає поле для зловживань.

-    Тиждень тому АТ “Укрзалізниця” повідомила зерновиробникам Чернігівської області, що замовлення на жовтень будуть прийматися лише з вересня, в умовах наявної на той момент кількості зерновозів (залишків зернової здатності). Тобто задоволення потреб нашого регіону буде здійснюватися за залишковим принципом, по суті за рахунок тієї провізної та пропускної здатності, яка залишиться після продажу вагонів фірмам-посередникам, - зауважив Андрій Прокопенко.

За теперішніх договірних умов, зерновиробники не в змозі планувати перевезення не лише вагонами “Укрзалізниці”, але й приватного парку, оскільки, рішення про можливість або неможливість руху приймається Залізницею не раніше ніж за 20 днів до запланованого відправлення.

Таким чином, виробники Чернігівщини, як і торік забезпечили “Укрзалізниці” 10% її зернової вантажної бази, ризикують дізнатися про можливість/неможливість залізничних перевезень (рішення щодо обсягів пропускної та провізної здатності) після їх продажу посередникам.

-    Для аграрного сектору Чернігівщини вкрай важливо, щоб “Укрзалізниця” надала можливість вже зараз замовити послуги жовтневих перевезень із забезпеченням частки пропускної здатності, - підкреслив голова Чернігівської ОДА. - Ідеальним рішенням могло б стати підписання форвардних контрактів для планування послуг з перевезення врожаю.
Аграрії запропонували такі варіанти рішень:
•    укладення довгострокових угод із гнучкими умовами щодо початку надання послуг
•    раннє планування із залученням приватного парку (вагони замовника) та його погодження залізницею
•    погодження розкладу руху маршрутних поїздів у вагонах замовника за 3-6 місяців.

-    Домовились, що за тиждень напрацюємо покроковий механізм реалізації й направимо звернення до Прем’єр-міністра України з ініціативою нормативно закріпити пропозиції зерновиробників, - підсумував Андрій Прокопенко.

Департамент інформаційної діяльності та
комунікацій з громадськістю Чернігівської ОДА