back

17-05-2016 16:36

Європейські ринки стають ближчими для підприємців Чернігівщини

З 17 травня триває другий, вирішальний етап конкурсу журналістських робіт «МедіаЧЕ». Лауреатів конкурсу у кожній з номінацій з-поміж переможців першого етапу обере сама читацька, глядацька та слухацька аудиторія під час голосування на сторінці у Фейсбуку. Наразі оргкомітет конкурсу оприлюднює матеріали-фіналісти для відкритого оцінювання.

Один із переможців у номінації «Чернігівщина та ЄС» — Андрій Кужель зі статтею «Європейські ринки стають ближчими для підприємців Чернігівщини». Проголосувати за його матеріал можна за посиланням.

Геополітична ситуація та конфлікт на Сході стали сильним каталізатором для переформатування експортних пріоритетів більшості українських підприємств. Не стали винятком і підприємства Чернігівщини, які у зв’язку з географічним положенням області раніше співпрацювали переважно з країнами СНД.

Від успішності переорієнтації підприємств у багато чому залежить економічний стан і рівень життя в області.

Одним із відомих підприємств, що представляє Чернігівщину на світових та європейських ринках є фірма "Джі-ен-ел", що  виробляє і експортує крупи. Підприємство працює  з 1992 року і має міжнародну сертифікацію по системам якості: контролю безпеки продукції(ISO 9001) і менеджменту якості продукції(ISO 22000).

"Раніше ми більше працювали з країнами СНД, але в останні 10 років цей ринок для нас закривався." – зазначає директор  підприємства Людмила Логінова.

Рівень продажів продукції у Європі, за словами директора, залежить переважно він кон'юнктури ринку. Адже у європейських країнах останнім часом збільшились дотації для фермерів  на виробництво зерна.  Втім, цей ринок для підприємства є стабільним.

Динамічно розвивається ТОВ "Компанія "Спорттехніка", що експортує спортивне обладнання. Наразі на підприємстві працює 400 працівників, а щорічний ріст експорту складає до 30%. Таким результатам підприємство завдячує зокрема і участі у міжнародних виставках.

"Основні наші партнери в Європі - це Фінляндія, звідки нашу продукцію продають для всього ринку скандинавських країн, та Польщі. Крім того, підприємство має постійних партнерів у  Німеччині,  Данії, країнах Балтії, " – говорить директор компанії "Спорттехніка" Віктор Лівер.

Основні негаразди підприємства пов’язані більше з внутрішнім, ніж із зовнішнім фактором. Це,  зокрема,  проблема з поверненням ПДВ і можливе закриття митного терміналу у Чернігові.

"Для наших партнерів в Європі одним з важливих факторів співробітництва є стабільність. Але, як ми можемо забезпечити стабільність в такій ситуації? – цікавиться Віктор Лівер. - Останній приклад з митним терміналом, який хочуть перенести з Чернігова до Козельця, цьому яскраве підтвердження. Це, в свою чергу,  відіб'ється на собівартості продукції."

Крім того, не втрачає своєї гостроти і питання повернення експортерам ПДВ. "Хотілось, щоб не на папері писалось повернення ПДВ, а дійсно його повертали. – говорить директор "Спорттехніки". - Наш товар специфічний, і за клієнтів потрібно боротись. Ми маємо свою нішу і її тримаємо. Але коли нам ще держава не повертає ПДВ, то для нас ці 2-3 мільйони дуже великі гроші."

У свою чергу голова Чернігівської обласної державної адміністрації Валерій Куліч основною проблемою чернігівських підприємств бачить ринки збуту. Оскільки Чернігівська область прикордонна з Білорусією і Росією, відповідно закриття ринків Російського економічного простору, дуже болюче вплинули на чернігівські підприємства.

"Ми бачимо у 2015 році переорієнтацію наших підприємств на інші ринки. Якщо у нас раніше експорт в Росію становив 28-30%,  то на сьогоднішній день цю нішу зайняв Європейський союз." – говорить Валерій Куліч.

Наразі проведено переговори з білоруською стороною стосовно пониження на 35% транзитного тарифу, що дасть кращі можливості для експорту до країн Балтії і Скандинавії.

"У нас відкрито почесне консульство Латвійської республіки, яке сприятиме, у першу чергу, економічному співробітництву.  – зазначає голова Чернігівської ОДА, - Плюс,  моїм радником є голова торгово-промислової палати, головним завданням якого є саме просування наших підприємств на інші ринки збуту."

Близько мільйона гривень цього року закладено в бюджеті на сертифікацію Чернігівських підприємств  згідно європейських стандартів.

"Основний напрямок тут - це ЕКО-продукція. Ми розуміємо, наша область є аграрною, а європейський ринок насичений агропродукцією, ніша яку ми можемо зайняти, це екологічно чистий продукт. " – заявив Валерій Куліч.

На зустріч українським підприємствам ідуть і європейські партнери. Представництвом ЄС в Україні заплановано реалізувати дві програми, які будуть направлені на розвиток малого та середнього бізнесу.

"Ідея полягає в тому, щоб створити центри, котрі зможуть проконсультувати, як вийти на європейський ринок, які там є дешеві продукти, як знайти партнерів, як зробити маркетинг. Тобто, орієнтир на конкретні поради бізнесу на місцях." – розповідає Юргіс Вілчінскас, керівник відділу преси та інформації Представництва ЄС.

До кінця року в пріоритетних областях будуть відкриті такі центри. У кожному працюватиме близько 3-5 експертів. До списку пріоритетних областей входить і Чернігівська.

До відкриття центрів українські підприємці, котрі планують розпочати роботу на європейському ринку, можуть користуватись таким ресурсом, як Export Helpdesk, звернутись за консультацією до Європейської Бізнес Асоціації (EBA), що має свої представництва у Києві, Одесі, Львові, Харкові, та Дніпропетровську,  або до торгових палат.

За останній місяць саме українці стали лідерами по запитах на сервісі Export Helpdesk. А це означає, що європейський ринок цікавий для українських підприємців, та існує запит на інформацію про нього.

Другим проектом Представництва ЄС в Україні стане кредитування для малого та середнього бізнесу.

"Принцип такий, запустити в Україні програму, коли місцеві комерційній банки, при підтримці європейських фінансових інституцій, пропонували б українському бізнесу різні кредитні продукти,а процентна ставка буде субсидуватись європейськими грошима, і таким чином ставка стане меншою." - розповідає Юргіс Вілчінскас.

Точна дата старту проекту наразі невідома. Але вже відомо, що на цю програму ЄС виділить 40 мільйонів євро.

Інтернаціоналізація малого і середнього бізнесу в Україні процес незворотній. Можливо не всі підприємства стануть експортерами, але всі мають перейти на європейські стандарти.

По закінченню імплементації зони вільної торгівлі, європейські стандарти діятимуть в Україні для всіх. Тож спільними зусиллями бізнесу, влади і європейських партнерів, цей шлях можна пройти набагато швидше.

Андрій Кужель
Оригінал статті оприлюднено на сайті видання «Чернігівщина: події і коментарі»
7 березня 2016 року

Останні новини

Анонси








































 

 

 

 

Погода