back

20-02-2015 18:10

2014


06.11.2014

Забезпечуємо соціальну стабільність на Чернігівщині

Марина Максименко, завідувач сектора правового забезпечення відділення НСПП в Чернігівській області

В листопаді поточного року виповнюється 16 років Національній службі посередництва і примирення (далі – НСПП), яка утворена Указом Президента України відповідно до Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» з метою поліпшення трудових відносин та запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), прогнозування та сприяння своєчасному їх вирішенню, здійснення посередництва для вирішення таких спорів (конфліктів).

Під час створення НСПП були враховані рекомендації Міжнародної організації праці та досвід розвинених країн, де аналогічні служби існують понад століття і формувалися разом із становленням економіки.

В області здійснює свої повноваження відокремлений структурний підрозділ НСПП – Відділення. Головними аспектами роботи в процесі реалізації визначених завдань відповідно до Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» є налагодження конструктивного діалогу між сторонами трудових відносин, використання різних форм взаємодії з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, об’єднаннями профспілок та роботодавців, з якими на даний час укладено 24 Угоди про співпрацю.

Безпосередньо на місцях надзвичайно важливу допомогу у підготовці необхідної інформації в галузях економіки та окремих суб’єктів господарювання надають представники позаштатної інституції НСПП, що працюють на громадських засадах в районах та містах. Саме вони є тією необхідною ланкою, яка здійснює двосторонній зв'язок між роботодавцями та профспілковими організаціями, органами влади та відділенням НСПП.

Згідно із Законом України «Про соціальний діалог в Україні», відділенням НСПП проводиться робота по здійсненню оцінки відповідності критеріям репрезентативності суб’єктів сторін профспілок і організацій роботодавців для участі у колективних переговорах з укладення територіальних угод та делегування представників до органів соціального діалогу на територіальному рівні.

З метою забезпечення поінформованості громадськості та зацікавлених сторін соціально-трудових відносин про основні напрямки та результати своєї роботи, підвищення рівня правової культури сторін соціального діалогу, відділення НСПП здійснює систематичний випуск Інформаційного бюлетеня та тематичних буклетів, має особисту сторінку на web-сайті облдержадміністрації та власний інформаційний ресурс (http://www.nsppch.ucoz.ua). Для надання консультативної допомоги з питань законодавства про працю працює «гаряча» телефонна лінія (т.77-62-77).

Результати діяльності відділення НСПП свідчать, що у взаємодії з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, профспілками та роботодавцями була забезпечена певна стабільність соціально-трудових відносин у трудових колективах області.

Напередодні річниці Національної служби посередництва і примирення адресуємо теплі слова поздоровлення та подяки за вагомий внесок у відстоюванні цінностей соціальної справедливості людей праці відповідальним працівникам місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, об’єднань профспілок і роботодавців, арбітрам, посередникам, керівникам інформаційно-консультаційними центрами НСПП в районах і містах.

Нехай і надалі співпраця та взаємодія всіх зацікавлених сторін соціального діалогу слугує становленню України як демократичної, соціальної і правової держави, піднесенню економіки, забезпеченню суспільного миру та злагоди.


15.10.2014

Результати діяльності відділення НСПП в Чернігівській області
за 9 місяців 2014 року

Юлія Демченко, головний спеціаліст сектора аналітично-інформаційної роботи та прогнозування відділення НСПП в Чернігівській області

Упродовж січня-вересня 2014 року відділення НСПП (далі - Відділення), виконуючи свої повноваження, реалізовувало завдання і функції, визначені Законами України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)», «Про соціальний діалог в Україні», нормативно-правовими актами Національної служби посередництва і примирення, Положенням про відділення НСПП, наказами та розпорядженнями Голови НСПП.

Спеціалісти Відділення здійснювали заходи щодо:

- сприяння поліпшенню стану соціально-трудових відносин та запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) на підприємствах, в установах і організаціях області;

- здійснення посередництва і примирення під час вирішення колективних трудових спорів (конфліктів);

- прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів) та сприяння своєчасному їх вирішенню;

- підвищення рівня правової культури учасників сторін соціально-трудових відносин;

- забезпечення поінформованості громадськості, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування про діяльність Національної служби посередництва і примирення й Відділення.

Основними чинниками, які призводять до ускладнення стану соціально-трудових відносин на підприємствах, в установах та організаціях Чернігівської області залишаються: заборгованість із виплати заробітної плати, низький рівень оплати праці, порушення роботодавцями соціальних гарантій та трудових прав найманих працівників на підприємствах щодо яких реалізується процедура відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом, встановлення у значній кількості підприємств та організацій неповного робочого часу, вивільнення найманих працівників з ініціативи роботодавця.

Заборгованість із виплати заробітної плати на підприємствах, в установах та організаціях Чернігівської області має тенденцію до збільшення, дане питання залишається однією з найгостріших соціально-економічних проблем.

Загальна сума боргу станом на 01.09.2014 р. становила 24,9 млн. грн., що на що на 8,4 млн. грн., або 33,7% більше, ніж на початок року. При цьому, 16,4 млн. грн., або 65,9% загальної суми становлять борги економічно-активних підприємств.

Серед галузей економіки найбільше заборгували діючі підприємства промисловості (4,8 млн. грн., або 29,0%).

Загальна кількість підприємств-боржників (з урахуванням економічно неактивних) становить 73 одиниці, причому на 14-ти підприємствах виникли борги у серпні п.р. Переважна більшість боргів сконцентрована у містах обласного підпорядкування.

Останнім часом 18-ом із 73-х підприємств-боржників вдалося зменшити борги. Але надскладною наразі є ситуація з погашенням заборгованості в будівництві та промисловому секторі економіки. Найбільшими боржниками серед 56–ти економічно активних підприємств залишаються: ПАТ «Чернігівський завод радіоприладів», ПАТ «Хімтекстильмаш», ПАТ «Ніжинський механічних завод», державне підприємство «Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою».

Позитивним є той факт, що в області відсутня заборгованість із виплати заробітної плати працівникам сільського господарства.

Основними причинами існування заборгованості із заробітної плати залишаються значна прострочена кредиторська та дебіторська заборгованість підприємств-боржників, несвоєчасні розрахунки за виконані держзамовлення, недостатній рівень претензійно-позовної роботи, неефективне застосування процедур реструктуризації, санації чи банкрутства.

На даний час викликають занепокоєння та особливу увагу підприємства бюджетної сфери: освіти, культури, охорони здоров’я, державних установ та підприємства житлово-комунального господарства, де виникають конфліктні ситуації пов’язані із виплатою заробітної плати. Нестача коштів та низькій рівень спрямування фінансового ресурсу місцевих бюджетів на оплату праці у 2014 році залишались чи не основними проблемами області. Дефіцит асигнувань на виплату заробітної плати працівникам складає близько 250-ти млн. грн. Найгірша ситуація в м. Прилуки (де дефіцит коштів становить більше 31-го млн. грн.), Коропському, Ніжинському, Сосницькому та Срібнянському районах. Така незбалансованість місцевих бюджетів обумовлює виникнення конфліктних ситуацій у трудових колективах. За дев’ять місяців п. р. в області відбулися 2 акції соціального протесту, які пройшли у формі зборів і мітингу вищезазначених галузей.

Упродовж січня-вересня 2014 року Відділення сприяло вирішенню 6 колективних трудових спорів (конфліктів) з 8 вимогами, висунутими найманими працівниками на 5 підприємствах, в установах та організаціях Чернігівської області, безпосередніми учасниками яких стали 176 працівників. Із загальної кількості вимог, висунутих найманими працівниками у вищезазначених спорах – 6 (або 75 %) стосувалося виконання колективного договору (угоди), 2 (або 25%) - невиконання законодавства про працю. Виконуючи свої повноваження за координацією Відділення проведено 5 засідань примирних комісій та 15 узгоджувальних зустрічей представників сторін конфліктів.

Завдяки співпраці усіх зацікавлених органів і організацій, в ході проведення примирно-переговорних процедур, вирішено та знято з реєстрації 2 колективних трудових спора та задоволено 15 вимог найманих працівників.

Окрім цього, з початку поточного року Відділення сприяло врегулюванню 51 випадку дестабілізації стану соціально-трудових відносин з 51 чинником на 44 підприємствах області із загальною чисельністю найманих працівників 10742 особи. У цілому, порівняно з відповідним періодом минулого року, кількість випадків дестабілізації стану соціально-трудових відносин, що перебували на обліку Відділення, зросла на 56,9%.

Головною причиною ускладнення стану соціально-трудових відносин стало порушення ст.115 КЗпП України, ст.24 Закону України «Про оплату праці» в частині своєчасності виплати заробітної плати.

З метою реалізації заходів щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), сприянню поліпшенню стану соціально-трудових відносин, працівниками Відділення впродовж зазначеного періоду: взято участь у 30-ти засіданнях комісій (обласних, міських та районних) з питань забезпечення погашення заборгованості із заробітної плати, пенсій, інших соціальних виплат та контролю за ефективним використанням бюджетних коштів; проведено 24 узгоджувальні зустрічі із зацікавленими сторонами соціально-трудових відносин з метою виявлення причин виникнення дестабілізаційних чинників, вироблення компромісних рішень щодо їх усунення; проведено 14 робочих зустрічей з керівництвом ради Федерації профспілковими організаціями, галузевих профспілок та Чернігівського обласного об’єднання організацій роботодавців.

У результаті заходів, здійснених Відділенням у ході сприяння вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) та запобігання їх виникненню погашено заборгованість із виплати заробітної плати у сумі 12597,3 тис. грн., або 46,8% від загальної суми боргу (26876,8 тис. грн.), що стала основною причиною виникнення спорів та випадків ускладнень стану соціально-трудових відносин.

Станом на 01.09.2014 на обліку Відділення залишалися неврегульованими - 26 випадків дестабілізації.

Відділення проводить системну роботу в напрямку інформування громадськості з питань діяльності Служби, яка спрямована на підвищення рівня правової культури учасників соціально-трудових відносин та представників місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування. З цією метою Відділення готувало: статті для публікації у Бюлетені НСПП (4); в обласних, міських, районних газетах (4), інформації для розміщення на сайтах мережі Інтернет (70). Проведено 3 наради-семінари з представниками позаштатних інституцій НСПП.

З огляду на вищенаведене, можна з упевненістю констатувати, що з роками напрацьована Відділенням система заходів щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та своєчасного їх вирішення є дієвою та ефективною. Правовий супровід вирішення колективних трудових спорів (конфліктів) з боку Відділення дозволяє вирішувати більшу їх частину своєчасно та без порушень сторонами конфлікту вимог чинного законодавства.

Інформацію з питань діяльності відділення НСПП в Чернігівській області розміщено на тематичній сторінці Відділення web-сайту облдержадміністрації (www.cg.gov.ua) та на власному web-сайті Відділення (http://www.nsppch.ucoz.ua).


23.09.2014

Проблеми галузі житлово-комунального господарства

Житлово-комунальне господарство є найбільш технічно відсталою галуззю економіки з багатьма проблемами, які останнім часом особливо загострилися.

Недосконалість системи управління житлово-комунальним господарством України, зволікання з його реформуванням призвели до того, що підприємства галузі неспроможні ефективно працювати в ринкових умовах і надавати споживачам послуги належних рівня та якості.

Тому, з метою вивчення стану соціально-трудових відносин та основних соціально-економічних проблем в колективах підприємств житлово-комунального господарства області працівниками відділення НСПП проведені неодноразові робочі зустрічі з головою обласної організації профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення Віталієм Ємельяненком. У ході зустрічей обговорювалися основні проблеми галузі, конфліктогенні чинники, які можуть спровокувати ускладнення соціально-трудових відносин.

Зокрема, було з’ясовано ситуацію на комунальних підприємствах області, які на даний час перебувають в системі запобігання: КП «Водоканал» Ріпкинської селищної ради, КП «Щорська житлово-експлуатаційна дільниця» Щорської міської ради, КП «Водоканал» Ладанської селищної ради, КП електромереж зовнішнього освітлення «Міськсвітло» Прилуцької міської ради, а також, КП «ВУКГ» Ніжинської міської ради, КП «Благоустрій» Коропської селищної ради, КП «Облавтосервіс» Чернігівської обласної ради, які Відділенням внесено до Бази даних підприємств з підвищеним рівнем конфліктогенності, а також КП «Прилукижитлобуд» Прилуцької міської ради, де Національною службою посередництва і примирення зареєстровано колективний трудовий спір (конфлікт).

Основною причиною дестабілізації стану соціально-трудових відносин стала заборгованість із виплати заробітної плати, що спричинена складним фінансово-економічним становищем підприємств через:

– несвоєчасні та не в повному обсязі розрахунки споживачів за житлово-комунальні послуги з боку підприємств, установ та організацій і, особливо, населення;

– збиткову виробничу діяльність підприємств;

– невідповідність фактичних витрат підприємств житлово-комунального господарства діючим тарифам на послуги;

– зростання дебіторської та кредиторської заборгованостей;

– експлуатацію морально і фізично зношеного обладнання та відсутність інвестицій на впровадження енергозберігаючих технологій та технічне переоснащення підприємств.

За результатами обговорення ситуації на комунальних підприємствах, намічені спільні заходи щодо покращення їх стану. Наголошено на вдосконаленні соціального діалогу між найманими працівниками і роботодавцями, об’єднання зусиль з метою надання правової підтримки в питаннях усунення дестабілізаційних чинників, які негативно впливають на стан соціально-трудових відносин, з метою недопущення незаконних проявів протестної активності найманих працівників підприємств.

Максименко М.В.,, завідувач сектора
правового забезпечення відділення Національної служби
посередництва і примирення в Чернігівській області


23.09.2014

Конфлікт у ДП «Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою»

За сприяння відділення НСПП у Чернігівській області у серпні - вересні 2014 року проведені примирні заходи по вирішенню колективного трудового спору (конфлікту) між найманими працівниками та ДП «Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» за участю відповідальних працівників Департаменту соціального захисту населення Чернігівської облдержадміністрації, Чернігівської міської та Деснянської районної у місті Чернігові рад, Головного управління Держземагенства України у Чернігівській області.

Даний колективний трудовий спір (конфлікт) було зареєстровано згідно розпорядження Національної служби посередництва і примирення від 07.08.2014р. №142–р з вимогою найманих працівників, яка стосувалася погашення заборгованість із виплати заробітної плати працівникам ДП «Чернігівський НДП інститут землеустрою» за період з грудня 2013 р. по червень 2014 р.

Відділенням НСПП була проведена перевірка повноважень представників сторін спору, надані роз’яснення відповідно до Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» і нормативно-правових актів НСПП стосовно процедури розгляду висунутої вимоги найманих працівників, регламенту проведення засідань примирної комісії, прав та обов’язків її членів.

В процесі роботи заслухані усні та письмові доводи, пояснення сторін колективного трудового спору (конфлікту).

За інформацією представників від роботодавця однією з основних причин несвоєчасної виплати заробітної плати є наявність дебіторської заборгованості за виконані підприємством роботи по інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної форми власності відповідно до бюджетної програми «Проведення земельної реформи» 2013 року. Витрати на їх проведення здійснювались в межах коштів, передбачених в державному бюджеті для Держземагенства України. Через скорочення обсягу бюджетних призначень Держземагенство України та його територіальні органи на даний час позбавлені можливості розрахуватися за своїми зобов’язаннями.

Ситуація на ДП «Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» ускладнена ще й тим, що у зв’язку з неповною сплатою єдиного соціального внеску у липні поточного року були заблоковані рахунки підприємства.

За сприяння відділення НСПП у результаті розгляду вимоги примирною комісією прийнято погоджене рішення:

1) підготувати звернення до Головного управління Держземагенства України у Чернігівській області про надання відповіді щодо невиконання фінансових зобов’язань за виконані підприємством у 2013 році роботи по інвентаризації земель сільськогосподарського призначення та створення цифрових растрових карт в регіонах області;

2) наступне засідання провести 28 жовтня 2014 року із залученням компетентних фахівців місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та галузевого обкому профспілок.

Максименко М.В.,, завідувач сектора
правового забезпечення
відділення Національної служби посередництва
і примирення в Чернігівській області


17.07.2014

Задля збереження соціальної стабільності на Чернігівщині

Відділення Національної служби посередництва і примирення відповідно до Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)», в процесі виконання визначених завдань, значну увагу приділяє моніторингу стану соціально-трудових відносин на підприємствах, в установах, організаціях області з метою вжиття заходів щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), акцій протесту (в т.ч. страйків).

Враховуючи висновки прогнозних даних на друге півріччя поточного року викликає занепокоєння, на даний час, соціальне становище в трудових колективах закладів освіти, охорони здоров’я, житлово-комунального господарства, транспорту та будівництва.

Домінуючим фактором дестабілізації стану соціально-трудових відносин, безпосередньою причиною можливого виникнення розбіжностей залишається заборгованість із виплати заробітної плати через порушення ст.115 КЗпП України, ст.24 Закону України «Про оплату праці» ст.10 Закону України «Про колективні договори і угоди», ст.57 Закону України «Про освіту».

У зв’язку із зазначеним, відділення НСПП пропонує об’єднати зусилля місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, контролюючих органів, профспілок та роботодавців з метою забезпечення виконання завдань Уряду України, спрямованих на реалізацію державної та регіональної політики по ліквідації боргів із заробітної плати та соціального захисту працюючих.

У разі виникнення проблемних питань в трудових колективах підприємств, установ, організацій області через порушення чинного законодавства про пра-цю або колективних договорів (угод), відділення НСПП рекомендує завчасно звертатися за сприянням для оперативного здійснення заходів щодо локалізації конфліктних ситуацій та поліпшення стану соціально-трудових відносин.


17.07.2014

Підсумки основної діяльності
відділення НСПП в Чернігівській області за І півріччя 2014 року

Марина Максименко, в.о. начальника відділення НСПП в Чернігівській області

У першому півріччі 2014 року відділення НСПП в Чернігівській області (далі - Відділення) спрямувало свої зусилля на стабілізацію соціально-трудових відносин в трудових колективах області, ефективне запобігання та своєчасне вирішення конфліктних ситуацій між сторонами соціального діалогу виключно у правовому руслі.

Упродовж зазначеного періоду Відділення сприяло вирішенню 5-ти вимог, висунутих найманими працівниками у 3-х колективних трудових спорах, з яких в поточному році виник 1 колективний трудовий спір з 3-ма вимогами. Середньооблікова чисельність штатних працівників підприємств, де мали місце колективні трудові спори (конфлікти), становить 78 осіб, з них кількість працівників, які брали участь у спорах, складає 71 особу (або 91,0%).

Постійний моніторинг стану соціально-трудових відносин на проблемних підприємствах, в установах і організаціях області та аналіз виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) з початку 2014 року свідчить про погіршення стану соціально-трудових відносин на підприємствах комунальної форми власності, зокрема, підприємствах житлово-комунального господарства. Спір, що виник у цьому році зареєстровано саме на комунальному підприємстві з приводу несвоєчасної виплати заробітної плати та накопичення заборгованості з неї.

За координацією Відділення з початку поточного року здійснені наступні примирні процедури з вирішення колективних трудових спорів: проведено роботу 2-х примирних комісій у формі засіданнь; ініційовано та проведено 9 узгоджувальних зустрічей представників сторін колективних трудових спорів (конфліктів).

За результатами проведеної роботи знято з реєстрації 2 колективних трудових спора та 4 вимоги найманих працівників.

На даний час в стадії вирішення перебуває колективний трудовий спір між найманими працівниками пожежно-сторожевої охорони філії «Смолинський торфозавод» ДП «Чернігівторф» та ДП «Чернігівторф».

Окрім цього, з початку поточного року Відділення сприяло врегулюванню 27 випадків дестабілізації стану соціально-трудових відносин з 27 чинниками на 26 підприємствах області, у тому числі на 9 підприємствах промисловості, 4 - будівництві. Загальна чисельність найманих працівників по підприємствах, де взято на облік стан соціально-трудових відносин в поточному році, складала 2155 осіб.

Здійснений аналіз чинників, які призвели до ускладнення стану соціально-трудових відносин, свідчить, що причинами їх виникнення стало невиконання роботодавцями вимог законодавства про працю (18,5% від загальної кількості) та положень колективних договорів у частині оплати праці (81,5%).

Станом на 01.07.2014 року на обліку Відділення залишилися неврегульованими 14 випадків дестабілізації (51,9%).

Упродовж січня – червня 2014 року Відділенням зафіксовано 1 акцію протесту.

Відділенням напрацьований певний досвід щодо інформування громадськості про основні напрямки та результати своєї роботи. Серед найбільш вживаних форм інформаційного впливу:

- участь працівників Відділення в роботі нарад, семінарів, конференцій, «круглих столів», зборах профспілкового активу та інших заходах з питань соціально-трудових відносин;

- щорічне оновлення лекційної тематики працівників Відділення;

- інформування через тематичну сторінку Відділення, що розташована на офіційному web-сайті Чернігівської облдержадміністрації (www.cg.gov.ua);

- постійне оновлення власного web-сайту Відділення (www.nsppch.ucoz.ua);

- підготовка для публікації статей з метою висвітлення ідеологічних засад діяльності і практичного досвіду роботи як фахівцями Відділення, так і представниками позаштатних інституцій НСПП;

- систематичний випуск прикладної друкованої продукції Відділення;

- робота щодо організації передплати фахового видання - Бюлетеня Національної служби посередництва і примирення.

Результати роботи Відділення свідчать, що у взаємодії з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, профспілками, роботодавцями упродовж І півріччя 2014 року була забезпечена певна стабільність соціально-трудових відносин у переважній більшості трудових колективів області. Відділення, в межах визначених повноважень, сприяло запобіганню виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) та їх вирішенню, застосовуючи регламентовані Законом примирно-переговорні процедури розв’язання спірних ситуацій, що виникали на підприємствах, в установах та організаціях.

Беручи до уваги домінуючі тенденції динаміки соціально-трудових відносин, ефективність заходів, що були вжиті, з метою усунення причин їх ускладнення, Відділення вважає за доцільне в подальшому рекомендувати всім зацікавленим органам і організаціям зосередити зусилля на:

- організації проведення спільного моніторингу стану соціально-трудових відносин з метою виявлення та здійснення заходів, в межах повноважень, щодо врегулювання причин соціальної напруги у трудових колективах цивілізованим шляхом;

- оперативному реагуванні на факти погіршення стану соціально-трудових відносин, спрямованому на забезпечення локалізації дестабілізаційних чинників ще на доконфліктній стадії;

- ефективному використанні важелів примирно-переговорного процесу для поліпшення соціально-трудових відносин, вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів), запобіганні виникнення акцій соціального протесту, страйків;

- підвищенні рівня правової обізнаності зацікавлених сторін соціально-трудових відносин щодо порядку застосування норм чинного трудового законодавства.

Відділення і надалі буде забезпечувати реалізацію основних завдань, визначених Законом України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)».


27.05.2014

Атестація робочих місць за умовами праці

За статистичними даними, станом на 01.04.2014 року чисельність наявного населення Варвинського району становила 16,7 тис. осіб, в т.ч. міське поселення – 8,3 тис. осіб. Демографічна ситуація характеризувалася зменшенням чисельності населення через його природне скорочення.

Атестація робочих місць за умовами праці проводиться на підприємствах і в організаціях незалежно від форм власності й господарювання, де технологічний процес, використовуване обладнання, сировина та матеріали є потенційними джерелами шкідливих і небезпечних виробничих факторів, що можуть несприятливо впливати на стан здоров¢я працюючих, а також на їхніх нащадків і в майбутньому.

Основна мета атестації полягає у регулюванні відносин між власником або уповноваженим органом і працівниками у галузі реалізації прав на здорові й безпечні умови праці, пільгове пенсійне забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.

Підлягають атестації робочі місця, на яких технологічний процес, обладнання, використовувані сировина і матеріали можуть бути потенційними джерелами шкідливих і небезпечних факторів.

Атестація проводиться згідно порядку та методичних рекомендацій щодо проведення атестації робочих місць за умовами праці, атестаційною комісією, склад і повноваження якої визначається наказом по підприємству, організації в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на 5 років.

Відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації покладається на керівника підприємства, організації.

Під час укладання трудового договору роботодавець повинен проінформувати працівника під розписку про умови праці та про наявність на його робочому місці небезпечних і шкідливих виробничих факторів, які ще не усунуто, можливі наслідки їх впливу на здоровя та про права працівника на пільги і компенсації за роботу в таких умовах відповідно до законодавства і колективного договору.

Працівники, зайняті на роботах з важкими та шкідливими умовами праці, безоплатно забезпечуються лікувально–профілактичним харчуванням, молоком або рівноцінними харчовими продуктами, газованою солоною водою, мають право оплачувані перерви санітарно–оздоровчого призначення, скорочення тривалості робочого часу, додаткову оплачувану відпустку, пільгову пенсію, оплату праці у підвищеному розмірі та інші пільги і компенсації, що надаються в порядку, визначеному законодавством.

У разі роз'їзного характеру роботи працівникові виплачується грошова компенсація на придбання лікувально–профілактичного харчування, молока або рівноцінних йому харчових продуктів на умовах, передбачених колективним договором.

Роботодавець може за свої кошти додатково встановлювати за колективним договором (угодою, трудовим договором) працівникові пільги і компенсації, не передбачені законодавством.

У відповідності до вимог чинного законодавства управлінням соціального захисту населення Варвинської районної державної адміністрації проводиться відповідна робота щодо аналізу умов праці на підприємствах, організаціях та установах, здійснюється контроль за періодичністю проведення атестації робочих місць з шкідливими умовами праці, надається методична допомога щодо проведення атестації.

Проведеною інвентаризацією визначено 14 підприємств та організацій району робочі місця з шкідливими та важкими умовами праці яких підлягають атестації.

Станом на 01.06.2014 року атестація робочих місць за умовами праці проведена на 14 підприємствах та організаціях району (атестовано 207 робочих місць), де існують шкідливі та важкі умови праці.

В поточному році проведено атестацію 38 робочих місць за умовами праці в Варвинській районній державній лабораторії ветеринарної медицини та Гнідинцівському газопереробному заводі ПАТ «Укрнафта».

Проведена атестація з дотриманням вимог чинного законодавства України дає право працівникам реалізувати свої права на безпечні та здорові умови праці, пільги та компенсації за роботу в шкідливих та важких умовах праці.


20.05.2014

Співпраця з органами юстиції в Чернігівській області

Єрема С.В., головний спеціаліст сектора правового забезпечення відділення Національної служби посередництва і примирення в Чернігівській області

Виконуючи визначені повноваження на території області, для ефективності своєї діяльності, відділенням НСПП (далі – Відділення) постійно приділяється прискіплива увага організації співробітництва із зацікавленими сторонами соціального діалогу.

Одним із прикладів результату цієї роботи стало підписання двостороннього наказу Головним управлінням юстиції в Чернігівській області і Відділенням «Про проведення спільних заходів з напрямків правової роботи та правової освіти», а також затвердження відповідного плану спільних заходів по його виконанню.

На виконання зазначеного наказу, працівники Відділення беруть участь у постійно діючому семінарі для працівників юридичних служб та юрисконсультів територіальних органів міністерств, місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та підприємств, установ і організацій, розташованих на території області.

Основними завданнями заходу є: підвищення працівниками юридичних служб професійного рівня, оновлення та розвиток умінь і знань, необхідних для вирішення визначених завдань, активізація та вдосконалення правової роботи з широким колом громадськості, сприяння ефективності діяльності юридичних служб шляхом обміну досвідом та поширенням форм і методів їх роботи.

В якості лекторів запрошуються досвідчені фахівці з обласної державної адміністрації, обласної ради, обласної прокуратури, суду, управлінь юстиції.

Зокрема, в листопаді минулого року з учасниками семінару проведено навчання працівником Відділення на тему: «Колективний трудовий спір відповідно до Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)».

За результатами лекції присутні оволоділи правовими засадами ефективного регулювання соціально-трудових відносин між організаціями, які представляють інтереси найманих працівників, роботодавцями, їх об'єднаннями та державними інституціями. Семінар сприяв налагодженню взаємодії Відділення з органами державної виконавчої влади, спрямованої на соціальний захист найманих працівників підприємств, установ та організацій цивілізованим шляхом.

На виконання Плану спільних заходів з правової роботи та правової освіти, започаткована робоча група, в складі якої представники Відділення і Головного управління юстиції в області вивчали стан правової роботи у Департаменті сім'ї, молоді та спорту Чернігівської облдержадміністрації. Під час роботи держслужбовцям були надані вичерпні роз'яснення, консультації, методичні рекомендації щодо застосування і дотримання вимог чинного законодавства. Ознайомлено з повноваженнями, завданнями та основними напрямками діяльності Відділення.

Ефективно працює громадська приймальня на базі Чернігівської обласної універсальної бібліотеки ім. В.Г.Короленка. Прийом громадян ведуть спеціалісти відділів Головного управління юстиції в області, державні нотаріуси, студенти юридичного факультету Чернігівського Національного технологічного університету та працівники сектора правового забезпечення Відділення. На засіданнях розглядаються звернення громадян з різноманітних проблемних питань, надаються роз'яснення та рекомендації по їх вирішенню.

З січня поточного року на території області розпочав діяти дистанційний консультаційний пункт, впроваджений благодійною організацією «Всеукраїнська коаліція з надання правової допомоги» і Чернігівським громадським комітетом захисту прав людини.

Завдяки цьому громадяни районів і міст області можуть отримувати безкоштовну юридичну допомогу, скориставшись комп’ютерним зв'язком мережі Інтернет із відповідних консультаційних пунктів, розташованих в місцевих бібліотеках, які мають необхідне обладнання для відеозв’язку.

До такої інтерактивної комунікації залучені фахівці Головного управління юстиції в області, Головного управління Держземагенства в області, Головного управління Пенсійного фонду України в області, Департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації й Відділення.

Позитивними також є результати співпраці Відділення з місцевими органами юстиції під час проведення оцінки відповідності критеріям репрезентативності суб’єктів сторін профспілок та організацій роботодавців на територіальному рівні, адже до складу відповідної Комісії Відділення входить начальник реєстраційної служби Головного управління юстиції у Чернігівській області.

Виходячи із вищезазначеного, співпраця з органами юстиції набирає обертів та здійснюється на високопрофесійному кваліфікаційному рівні згідно чинного законодавства в межах визначених повноважень.

Застосування різноманітних форм право-освітньої діяльності сприяє формуванню правових знань у сторін соціально-трудових відносин, усвідомленню необхідності та доцільності дотримання норм чинного законодавства, підвищенню їх правової культури, у тому числі розповсюдженню досвіду вирішення колективних трудових спорів (конфліктів) серед різних верств населення області.


31.01.2014

Колективний договір –
гарант високопродуктивної роботи підприємства

Олександр Федоренко, завідуючий інформаційно-консультаційним центром НСПП у Варвинському районі , завідувач сектору праці управління праці та соціального захисту населення Варвинської райдержадміністрації Чернігівської області

Колективний договір укладається на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності та господарювання, які використовують найману працю й мають статус юридичної особи (частина 1 ст.2 ЗУ «Про колективні договори і угоди»). Сторонами колдоговору є власники (або їх уповноважені) та наймані працівники в особі профспілкових органів або інших представників трудових колективів.

Зміст колдоговору стосується організації праці та виробництва, продуктивної зайнятості, нормування й оплати праці, компенсацій та пільг, режиму роботи, тривалості робочого часу й відпочинку, умов та охорони праці, гарантій діяльності профспілок та інших представників найманих працівників (ст. 7 ЗУ «Про колективні договори і угоди»).

Інші статті цього Закону регулюють відповідність колективного договору (угоди) чинному законодавству; процедури переговорів та укладання колективних договорів і угод; вирішення розбіжностей між сторонами та їх примирення; встановлюють неприпустимість не реалізації права на укладання колдоговору; відповідальність за ухилення від участі в переговорах і невиконання положень колдоговору й угоди; контроль за їх виконанням.

Слід зазначити, що умови виробничого рівня соціально-трудових відносин будуються та регулюються здебільшого лише колективним договором. При цьому, органи державної влади тільки надають законодавчу базу для регламентації соціально-трудових відносин на підприємстві і не впливають на них як третя сторона. Отже, колективний договір – це своєрідний трудовий кодекс для конкретної організації, у якому визначаються умови зайнятості, оплати, охорони та безпеки праці на підприємстві.

В Україні є низка нормативно-правових актів, у яких закріплена обов’язковість колективних переговорів у разі їхнього ініціювання однією із сторін і, як результат, - обов’язковість укладання колективного договору.

Це, перш за все, зумовлюється вимогами ст.9 ЗУ «Про колективні договори і угоди» щодо необхідності укладання колдоговору після реєстрації новоствореного підприємства у тримісячний термін, а також обов’язку власника або уповноваженого ним органу ознайомити з колдоговором усіх працівників підприємства. Крім того, обов’язковість укладання колективних договорів випливає із цілої низки норм чинного КЗпПУ (ст. 15, 17, 19, 20, 50, 52, 66, 105, 142, 153, 161, 162, 166, 247 та 250), а також Законів «Про місцеве самоврядування в Україні» (ст. 34), «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» (частина 2, ст. 20), «Про оплату праці» (ст. 15), «Про охорону праці» (ст. 20), «Про відпустки» (частина 2, ст. 7) та Господарського кодексу України (ст. 65).

Таким чином, відповідно до чинного законодавства, колективний договір – це основний і єдиний документ, який об’єднує права, обов’язки та соціальні гарантії найманих працівників і забезпечує на базовому рівні виконання Законів України «Про оплату праці», «Про охорону праці», «Про відпустки», «Про підприємства», «Про пенсійне забезпечення», «Про соціальне страхування», «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)», «Про організації роботодавців» тощо.

З питань колективно-договірного регулювання спеціалістами управління соціального захисту населення Варвинської районної державної адміністрації постійно надається організаційно-методична допомога сторонам соціального діалогу.

Станом на 01 грудня 2013 року колдоговірним регулюванням охоплено 144 підприємства, організації та установи Варвинського району, що становить 98,6%.

З початку року зареєстровано 24 колективних договори.

Найбільше працівників охоплено колдоговірним регулюванням в невиробничій сфері – 2022 та промисловості – 1069.

Але поряд з цим, в питаннях, пов’язаних із колективно-договірним регулюванням соціально-трудових відносин, наявні невирішені проблеми, особливо на підприємствах недержавної форми власності. На багатьох із них відсутні профспілкові організації, працівники не вважають за необхідне укладати колективні договори і тому залишаються без відповідного соціального захисту та залежать від власників. Має місце і байдуже ставлення окремих працівників до укладення та виконання колективних договорів.

Колективний договір, укладений з дотриманням чинного законодавства із урахуванням реальних можливостей підприємства, сприяє стабільності, високопродуктивній діяльності підприємства, створенню надійної основи соціального захисту працівників, уникненню трудових конфліктів, соціальної напруги в колективі.

Тому колективно-договірні відносини потребують постійної підвищеної уваги та контролю з боку державних органів та профспілкових організацій для недопущення проявів дискримінації та інших порушень прав працівників.


31.01.2014

До питання співвідношення понять «роботодавець» і «керівник підприємства,
установи, організації» у трудовому праві України

Огородник О.Г., арбітр Національної служби посередництва і примирення, ст. викладач кафедри трудового права та права соціального забезпечення Чернігівського національного технологічного університету

Стороною трудових правовідносин, яка протистоїть в них працівнику, є роботодавець. Термін «роботодавець» набув поширення у чинному законодавстві. Так, стаття 1 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» визначає, що роботодавець - це «власник підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, виду діяльності, галузевої належності або уповноважений ним орган (керівник) чи фізична особа, яка відповідно до законодавства використовує найману працю» [1].

Закон України «Про охорону праці» дає таку дефініцію: «Роботодавець - власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган, незалежно від форм власності, виду діяльності, господарювання, і фізична особа, яка використовує найману працю» [2].

Кодекс законів про працю України (далі КЗпП) теж вважає роботодавцем власника або уповноважений ним орган, хоча і не застосовує термін «роботодавець» [3].

І на кінець, Закон України «Про організації роботодавців, їх об’єднання, права і гарантії діяльності» від 22 червня 2012 року визначив, що «роботодавець – юридична особа (підприємство, установа, організація) або фізична особа-підприємець, яка в межах трудових відносин використовує працю фізичних осіб [4].

Вважаю, що і в цьому разі не вдалося послідовно вирішити питання із поняттям «роботодавець».

Такі організаційно-правові форми, як «підприємство, установа, організація» не відповідають визначеним Цивільним кодексом України організаційно-правовим формам юридичної особи (ст.83 ЦК). Більш вдалою вважається застосування термінології «юридична особа - організація» (Ст.80 ЦК України). Такий термін застосовується у Трудовому кодексі Російської Федерації (ст.20 ТК РФ) [5]. З точки зору визначення поняття «юридичної особи» і підприємство, і установа є організаціями (організації, наприклад, громадські є теж юридичними особами-організаціями). Але це не основне завдання, яке поставлене перед автором цієї публікації.

Головним є те, що не визначений термін «власник або уповноважений ним орган», який вживався, замінений правовою конструкцією «юридична особа», якою є підприємство, установа, організація. Як наслідок, роботодавцями у трудових правовідносинах виступають юридичні та фізичні особи.

А кого мав на увазі законодавець, застосовуючи конструкцію «уповноважений власником орган»?

Закон України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» вказує на керівника підприємства, установи, організації.

Слід зразу ж застерегти, що «керівник» і «роботодавець» - це відмінні поняття, тому що керівник не є стороною у трудових правовідносинах [6, с. 92]. У зв’язку з цим, виникає проблема здійснення дієздатності роботодавців-юридичних осіб. Юридичну особистість, що протистоїть працівнику у трудових правовідносинах, створює керівник підприємства, установи, організації, дієздатність яких він і здійснює.

Керівник є найвищою посадовою особою на підприємстві, в установі, організації. Перш за все, керівник - це менеджер, що поставлений власником для ефективного керування, з метою отримання прибутку чи досягнення відповідного соціального результату [7, с. 4]. В КЗпП України продовжує використовуватись термін «керівник підприємства, установи, організації» (це стосується п.1, ч.1 ст.41. ст.43, ст.45, п.9 ст.134, ст.136 КЗпП).

Найменування посади керівника підприємства, установи, організації може бути різним. Це може бути директор, начальник, завідуючий, ректор тощо. Натомість, чинне законодавство не визначає зміст терміну «керівник» на противагу терміну «роботодавець». І це в той час, коли така професія, як «керівник», передбачена нормативно [8]. У довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників в Розділі 1 Випуску 1 визначені завдання та обов’язки директора (начальника, іншого керівника) [9]. Визначено, що він «керує згідно з чинним законодавством виробничо-господарською та фінансово-економічною діяльністю підприємства, захищає майнові інтереси підприємства в суді, органах державної влади та управління».

Для порівняння: в чинному трудовому кодексі Російської Федерації значну увагу приділено понятійному апарату. Визначення терміну «керівник» приведено в ст.273 названого Кодексу: керівник організації - це фізична особа, яка, відповідно до Трудового кодексу Російської Федерації, інших федеральних законів і нормативно-правових актів суб’єктів Російської Федерації, органів місцевого самоврядування, установчих документів юридичної особи (організації) і локальних нормативних актів, здійснює керівництво цією організацією, у тому числі виконує функції її одноосібного виконавчого органу [5]. Особливостям регулювання праці керівника організації і членів колегіального виконавчого органу організації у Трудовому кодексі Російської Федерації присвячена глава 43. До цих особливостей російський законодавець відносить: укладення і припинення трудових відносин з керівником організації, його матеріальну відповідальність тощо.

Безсумнівно, ці положення є необхідними і корисними напередодні кодифікації національного трудового законодавства.

Як зазначалось, в законодавстві України відсутнє чітке визначення поняття «керівник підприємства, установи, організації». Спробу тлумачення цього терміну зроблено в п.14 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про практику розгляду судами трудових спорів» від 6 листопада 1992 року. З метою однозначного розуміння цього поняття, Верховний Суд України визначає керівника як особу, яка очолює підприємство, установу, організацію або відокремлений підрозділ (філію, представництво, відділення тощо) [10].

Могила Д.В. дає наступне визначення терміну «керівник»: «керівник підприємства, установи, організації - це фізична особа, яка відповідно до законодавчих та інших нормативно-правових актів України, установчих документів юридичної особи (підприємства, установи, організації) є одноособовим виконавчим органом або очолює виконавчий орган підприємства, установи, організації та має право здійснювати дієздатність підприємства, установи, організації у всіх правовідносинах без довіреності» [6, с. 8].

Таке доктринальне (наукове) визначення дає змогу для твердження про відмінності між термінами «роботодавець» і «керівник» і, головне, з не ототожненням очолювати ним підприємствам, установою, організацією.

Відповідно до ст.1 КЗпП, він регулює трудові відносини всіх працівників. Оскільки керівник підприємства, установи, організації теж є працівником, то і його трудові відносини регулюються трудовим законодавством. Керівник є найманим працівником, членом трудового колективу [КЗпП ст.252]. Роботодавцем для керівників підприємств, установ, організацій як працівників є саме це підприємство, установа, організація.

В той же час, керівник підприємства, установи, організації має особливий статус – його подвійність. З одного боку, він повинен дотримуватись інтересів роботодавця, з іншого - інтересів працівників, згуртованих у трудовий колектив, членом якого він є.

У зв’язку з вищевикладеним, слід визнати керівника як спеціального суб’єкта трудового права, що потребує встановлених особливостей правового регулювання, відносно якого діють спеціальні норми.

На сьогодні регулювання праці керівників підприємств, установ, організацій здійснюється переважно загальними нормами трудового права, не ураховуючи звільнення керівника по п.1, п.1-І ст.41, ст.45 КЗпП, встановлення повної матеріальної відповідальності за п.9 ст.134 КЗпП, застосування контрактної форми трудового договору з керівниками підприємств, що перебувають у державній власності. Але за межі правового регулювання виведені питання робочого часу, не встановлені особливості притягнення до дисциплінарної та матеріальної відповідальності.

Потребує вирішення проблема виключення використання цивільно-правового регулювання припинення трудових відносин з керівниками юридичних осіб, що мають статус товариств.

Необхідність, особливого правового регулювання трудових відносин за участю керівників підприємств, установ, організації вкрай нагальна. Це обумовлено багатьма чинниками, серед яких чільне місце займає теза про те, що керівник повинен забезпечувати розвиток творчого потенціалу трудового колективу; він організує роботу очолюваного підприємства, установи, організації, контролює діяльність посадових осіб, здійснює повноваження щодо управління майном, грошовими коштами тощо; представляє інтереси роботодавця у взаємовідносинах з найманими працівниками на підприємстві, в установі, організації.

На жаль, прийняття нового Трудового кодексу затягнулось в часі, і вирішення питання щодо визначення правового статусу керівника підприємства, установи, організації на рівні закону лишається відкритим.

Але проблему не можна ігнорувати. Вона на поверхні трудової організації суспільства. Тож слово за законодавцем.

Література:

1. Закон України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 1999, №45, ст. 397).

2. Закон України «Про охорону праці» (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1992, № 49, ст. 668).

3. Кодекс законів про працю України (Відомості Верховної Ради УРСР – 1971, №50, ст.375).

4. Закон України «Про організації роботодавців, їх об’єднання права і гарантії їх діяльності (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2013, №22, ст.216).

5. Трудовой кодекс Российской Федерации по состоянию на 1 марта 2013 года – Москва: Астрель, 2013. – 256 с.- (новейшее законодательство).

6. Середа О.Г. Роботодавець як суб’єкт трудового права: дис. канд. юр. наук: 12.00.05 (Середа О.Г. – Харків, 2004 -209 с.).

7. Могила Д.В. Правовий статус керівника організації як працівника: дис. канд. юр. наук: 12.00.05 (Могила Д.В. - Одеса., 2012. – 213).

8. Національний класифікатор України, класифікатор ДК 003: 2010. – К.: Держспоживстандарт України – 2010.

9. Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 2 (Професії працівників, які є загальними для всіх видів економічної діяльності. Розділ («Професії керівників, професіоналів, фахівців та технічних службовців» – Краматорськ: Центр продуктивності, 2005, 363 с.).

10. Про практику розгляду судами трудових спорів: Постанова Пленуму Верховного Суду України №9 від 6 листопада 1992 із змінами та доповненнями //Бюлетень законодавства і юридичної практики України. -2011.-№12.


Останні новини

Анонси







































 

 

 

 

Погода